Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är lössen skadliga för tex päronträdet el rosor??

Skrivet av Helena med löss o larver
Vissa blad/kvistar är alldeles fulla med mängder av grå små löss och rosorna har fullt med gröna löss??

Gör de nån skada? Ska jag klippa borde de kvistar som är angripna på tex trädet?? Eller kan de få sitta kvar dvs om de inte stör trädet el päronen så stör de ju inte mig??

Sen har jag hittat nån slags larvbo på ett av äppelträden, ser ut som et riktigt spindelnä är ihopvävt o i mitten sitter massor av små bruna äckliga larver? vad gör man åt dem?? förstör de för trädet /äpplena??
Hur gör man för att slippa dem??
Svar på tråden: är lössen skadliga för tex päronträdet el rosor??

du bör ta bort dem...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
som tidigare sagts; "Ros" är ett effektivt bekämpningsmedel som du sprejar på när busken/trädet står i skugga och det inte är risk för regn. För stora lusangrepp gör att trädet/busken förtvinar och tyvärr blir mottagligt för mjöldagg. Det orkar heller inte växa sej större utan överlever med nöd och näppe..Har provat miljövänligare alternativ som såpa osv men tyvärr som ofta med miljövänligt är det inte lika effektivt. Men det valet får du göra själv, om du vill vara miljöbov el inte (själv är jag det emellanåt när inte annat fungerar) Men försökt fort att bli av med dem då de förökar sej fort! Lycka till!
 

Jag har...

Skrivet av  Kattis, 26
också "blivit med" löss, fast de sitter alla på något som jag tror är någon form av ogräs.
Detta har gjort att jag också "blivit med" nyckelpiga.De små rackare jag hittar sätter jag på ogräset så att de kan käka upp lössen.

Nu tänkte inte jag att du skulle springa runt och leta nyckelpigor, men om du _vill_ så är ju det ett alternativ till att spraya lössen. :-)

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv