Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Afrikansk lilja

Skrivet av Anne
Jag såg massa av dem när jag besökte Norrvikens trädgårdar i veckan - fantastiskt praktfulla blommor. Är det någon här som har dem och kan ge mig några tips?
Svar på tråden: Afrikansk lilja

Menar du Agapanthus?

Skrivet av  Ia, Lovisa & lilla bus bf 28/9
- Afrikas blå lilja. I så fall kan jag ge lite tips. :)

Den tål inte frost utan ska vinterförvaras för att överleva. Plantera de därför i en bra kruka. Knölarna/lökarna ska stå i en trång kruka för att blomma.

Nåt annat du undrar över?
 

Tack!

Skrivet av  Anne
Jo, det var precis dem jag menade! Det var så otroligt praktfulla blommor och just att de stod så fint i krukor. Jag vet inte riktigt vad jag undrar över ;-) eftersom jag inte köpt och haft någon än. Men om jg förstått rätt så kan det vara ganska svårt att få dem att blomma. Vad har du för erfarenhet av dem?
 

Jag köpte förra året

Skrivet av  Ia, Lovisa & lilla bus bf 28/9
och satte i krukor. Tyvärr hann de bli misshandlade både innan de blev satta (jag fick inte tid när jag tänkt göra det). Och ovanpå det så hann jag inte heller få in dem för vintern i tid. Men! I den ena krukan har det kommit blad nu. Tror att några lökar har strukit med så jag lär väl inte få några blommor än på nåt år. Chansar på att låta dem stå kvar och växa till sig i samma kruka istället för att plantera om. Får se hur det går. :)

Visst är de praktfulla! När vi var på Azorerna för några år sen så blommade de för fullt - helt sagolikt!
 

Artiklar från Familjeliv