Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Beskärningsfrågor (vinbär och hassel)

Skrivet av Fru Marmelad
Jag påbörjade i helgen lite röjning av vinbärsdjungeln vi begåvats med i vår nya trädgård. Det är kanske tio buskar som under x antal decennier vuxit ihop mer eller mindre, samt beblandats med ännu mer hysteriskt växande hallonbuskar *S*.

Men hur mycket törs man beskära buskarna egentligen? Har för mig att vinbär tål rätt mycket? Trots att de är gamla och vildvuxna gav de ganska mycket frukt i somras, men det gick ju inte att plocka bären eftersom man inte ens kommer in bland buskarna *S*.

Sen har vi en enorm hassel också, den måste vara fyra meter hög och stor och yvig är den. Borde säkerligen beskäras på något konstfärdigt sätt, men hur och när?

Svar på tråden: Beskärningsfrågor (vinbär och hassel)

Jadå

Skrivet av   Signe
vinbärsbuskar är tåliga, du kan jämna dem med marken å de växer upp å blir jätte-fina, hade kompisar som gjorde det. Fast det tar ju ett tag innan det blir så mycket bär då.
Ta bort det äldsta och frissera dem lite, så kan du ju ta det äldsta nästa år igen å nästa år igen så har du ju lite yngre och trevliga buskar sedan.

Vad det gäller hassel överlämnar jag det till någon annan
 

Tack

Skrivet av  Fru Marmelad
Ja, det var det jag hade för mig. Nu ska de få sig en omgång *S*. Jag har gjort så nu att jag tagit bort nästan alla gamla grenar, de som såg yngre ut har jag sparat och dem tänkte jag i sin tur klippa ner lite, men det får nob bli i omgångar...
 

Det är ju trevligt

Skrivet av   Signe
att ha lite bär under tiden buskarna blir "nya"
Det tråkiga är allt som ska tas hand om efter en urrensning. Håller på och sågar i buskar själv som börjar ta över lite mycket
 

Ja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...vi har som tur är en slänt ner i skogen där vi bara kan tippa allt elände, så det enda jobbet är att köra dit det med skottkärran, det får dottern göra *S*.
 

Fast egentligen är det väl

Skrivet av   Signe
inte särskilt tillåtet, om det inte är eran mark vill säga.
De har problem i den här stan vid ett radhusområde där de bara tippar ner allt för en slänt, på väg att rasa ner i ån nu.
 

Nja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...det är vår mark. Fast jag hade faktiskt slängt grenarna där i alla fall, det är mitt ute i bushen huset ligger och jag kan inte se vad det skulle skada riktigt även om det inte varit vår "tomt". Skillnad förstås om det varit mer tättbebyggt och planlagt område!
 

Då är det ju

Skrivet av   Signe
smidigt när man verkligen bor så att man kan göra så med gott samvete. Här måste man ordna med släp å annat under öppettider på sortergården eller till påskeld
 

Man får välja rätt ställe...

Skrivet av  Fru Marmelad
...att bosätta sig på helt enkelt *S*. Nu är det ju iofs inget permanentboende (än) men det har klara fördelar att bo lite avsides har jag förstått *S*.
 

Hej, kul att se dig

Skrivet av  Mamma Erik
Jodå, de går att klippa ned, en risk finns ju att de kanske ge en sämre skörd året därpå, mina gjorde det, vet inte om det berodde på min grymma slakt i våras av buskarna (men de är lika stora igen *ler*) eller om det var att de bar så mycket frukt förra året att de hade en vilosäsong den här sommaren.
Hassel vet jag inte så mycket om, men jag har för mig att hassel är skyddat på ett eller annat sätt (man får inte ta ned den hur som helst, i varje fall i mälardalen), rätta mig ifall jag har fel
Jag har turen att vi på kolonilotten gemensamt tar hand om grenar och så, sist hamnade de på majbrasan.
Ett tips är att skaffa kompostkvarn, det blir väldigt bra täckmedel i rabatter och så
 

Enligt trädgårdsmästare

Skrivet av   Signe
vi känner är kompostkvarn ett gissel, man mal ner alla trädets grenar ihop med dess sjukdomar och sprider ut det i trädgården.
 

Hej hej :-)

Skrivet av  Fru Marmelad
Grym slakt låter precis som vad de skule behöva *S*.

Hassel är nog fridlyst, men det är väl bara när den växer vilt? Äh, jag vet inte. Måste söka lite på nätet. Nu är den så stor och tät att det känns som om den skulle må bra av att gallras lite åtminstone!
 

Svarar mig själv *S*

Skrivet av  Fru Marmelad
Nu hittade jag lite hasselinfo och det är en buske som man kan beskära hårt det också (gud vilka bra buskar jag har i min trädgård *S*). Dock på vårvintern så jag får väl bärga mig lite!
 

Artiklar från Familjeliv