Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

marktäckande växter?

Skrivet av Tingeling
Hej!

har stora ytor i ett land nere vid vårt garage, vill att dem ska vara så underhållsfria som möjligt. För att krångla till det lite så är dem extremt lutande och branta, så det behövs någon växt som klarar lutningen. Dem förra ägarna har låtit dem växa igen totalt så det var fullt av gräs meterhögt som jag i dag har försökt få undan. Fullt av slingriga gräsrötter i hela landet, måste sånt bort innan jag planterar nytt, känns som omöjligt! Någon som har tips på bra växter? Gärna färgglada som kan planteras nu och sprider sig snabbt och inte är allt för dyra.
Svar på tråden: marktäckande växter?

spånar litet

Skrivet av  Sara
Jag har planterat Aubretia och Mossflox i vår slänt. De är lättskötta, rikblommande marktäckare -men de kanske passar bäst där det inte är så stora ytor. De vill nog ha rätt så soligt också.

Kan någon sorts Näva vara ett alternativ? De tror jag breder ut sig rätt bra. Blommar kanske inte överdådigt, men blommar i alla fall. Trot det finns sorter för både sol och skugga.

Ett annat alternativ är Lupiner. De är ju i.o.f.s. inte marktäckare, men de verkar sprida sig rätt bra själva. Då gör det kanske inte heller något om det blir en del kvar av gräset. (tänk: vägren)

Jag tror lupiner planeras året innan -så kanske kan de sättas nu? De andra sätter man vanligen på våren, tror jag.
 

Om du vill ha krypande buskar

Skrivet av  Ylva m J02 och E03
Stefanandra, Sandkörsbär, Kryptuja, Oxbär. Alla funkar finfint i branta slänter och breder ut sig och täcker jättebra. Höjden på ovanstående är väl mellan 0,5 och 1 m ungefär.

Jag tycker att det kan vara svårt att täcka större ytor med perenner - så en kombination med buskar är kanske bra!
 

Rosenplister

Skrivet av  Anna
föreslår jag! Inte enbart men den livar upp, har fin grön färg på bladen och blommar bra o länge.(viktigt tycker jag att den är fin när den inte blommar också) Täcker dessutom snabbt. Vi satte två plantor i en väldigt lutande rabatt i våras o nu får jag klippa bort en del för de har liksom slängt sig över de nyplanterade barrväxterna som ju inte växer så rasande fort.

good luck!
 

jag ÄLSKAR

Skrivet av  FlickerFly -bf 27/5?
lilla kattfoten.
Den har spridit sig BRA på ett år för mig.
 

Mossflox och...

Skrivet av  Linn med Jesper
Näva som kryper är jättefina växter!
 

american black beauty

Skrivet av  Lisa zon 6&7
"svart revsuga" med svarta blad och vita blommor, vansinnigt vacker och snabbväxande perenn som vunnit flera prestigefyllda priser....
 

Artiklar från Familjeliv