Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jord

Skrivet av maria
hej! bor i hus med en sluttande tomt på 350 kvm. vill fylla på med jord .behöver flera ton,någon som vet hur mycket som kan tänkas behöva? var ifrån man köper jord ? vilken jord som behövs? tacksam för svar!
Svar på tråden: jord

Jehander

Skrivet av  Anna
...beställde jag sandlådesand från och de har också olika sorters jord. Gå in på deras hemsida www.jehander.se.

Sen har naturligtvis de stora byggbolagen NCC och Skanska sånt att sälja, jag vet inte vilka som är bäst eller billigast. Om du ska ha så mycket jord kan det ju löna sig att jämföra priser!
 

ok

Skrivet av  maria
tack snälla för ditt svar! ska genast ringa runt...
 

Inte byggbolagen

Skrivet av  Ylva m J02 och E03
de köper i sin tur från Jehanders resp Ballast - så det är nog klokast att ringa direkt!
 

Annat tips

Skrivet av  Mia A
Om din kommun har en kompostanläggning så "tillverkar" kompostanläggning finfin jord.

I Göteborg så har Renova en kompostanläggning som gör kanonjord, bl a Botaniska Trädgården köper sin jord där.

Man kan komma med släpkärra eller lastbil (eller beställa hemkörning tror jag) och väga in sig och så lastar man på och väger sedan "ut sig".

Minns inte direkt vad det kostar, men kompostjord är superbra så det är absolut värt pengarna. Mina blommor och grönsaker har iallafall växt så det knakat - trots denna kalla sommar!
 

Bor du nära Gbg?

Skrivet av  Jost
Då finns Sabema. Sand kostar tex 200 släpkärran. Handla när vädret har varit torrt ett tag så blir det inte så tungt att dra ev kärra.
 

Om jord vet jag inte

Skrivet av  verne m. vera
men du måste ha tillstånd ("bygglov") om du ändrar marknivå på din tomt. Vet inte exakt var gränsen går (om det är att man höjer mer än 50 cm eller liknande) men hör med kommunen.
 

hej!

Skrivet av  dåligast
Hmm..vi har också en sluttande tomt som vi lurat lite på att höja vid vissa delar. Hur gör man? *nyfiken*
 

hej igen

Skrivet av  maria
hej igen,och tack för alla svaren. vi bor i stockholm ,ska se om det finns "kompostjord" här med.vi tänkte bara ta bort den befintliga gräsmattan, kasta på ny jord och så nytt gräs.blir nog billigast så #ler. sedan sätta några snygga ,höga buskar.hur kinkiga är kommunen med tex höja nivån med ca 70 cm , eller plantera buskar på kommunens mark ?
 

vet inte

Skrivet av  verne m. vera
"Om man avser att avsevärt förändra markens höjdläge, behövs marklov" är det enda jag hittar på en liten sökning. Antagligen är det också olika från kommun till kommun vad man tycker är "avsevärt". Men ringa och fråga kan man nog alltid göra
 

Artiklar från Familjeliv