Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Plantera häck - hur förbereda?

Skrivet av verne m. vera
Vi ska plantera 30 meter häck snart (häggmispel). Hur förberedar man - alltså hur djupt och brett ska man gräva? Det är såna små plantor - de billigaste. Annat man behöver förbereda/tänka på? Och hur gör man när man får själva plantorna - ska man plantera dom samma dag eller tål de att stå ett par dagar?
Svar på tråden: Plantera häck - hur förbereda?

några tips...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
gräv dubbelt (minst) så djup som krukan/säcken plantorna står i. Slå i häst gödsel (finns att köpa i säck) och blanda med jord. Sen slår du på ny jord (köpt i säck el dyl) ocb blanda INTE med gödseln. Tanken är att när plantan rotar sej nästa år så når den ner till gödseln. Om den hittar den för fort så "bränns" rötterna upp då det är för kraftigt till den späda busken. Sen fyller du upp med jord till marknivå och trampar HÅRT (men försiktigt) runt varje planta. Hoppas du blev klokare. Tipsar gärna mer ifall jag kan!
 

Tack!

Skrivet av  verne m. vera
Har du även något hum om hur djupt dubbelt så djupt är? Alltså hur stor rotklumpen är, för vi skulle hemskt gärna vilja gräva klart innan vi får buskarna och de kommer först till plantskolan samma dag som vi hämtar, så vi kan inte åka dit och kolla storleken.
 

brukar väl vara

Skrivet av  Lisa zon 6&7
lite mindre än en tioliters hink tror jag.... tänk på at gräva ca 1,5 dm större runt om också. :)
 

Oj, ni med!

Skrivet av  Linn med Jesper
Vi håller också på att plantera häck, 150 meter dock med ädeltuja.

Vi har lerjord här så vi gräver ganska brett så dom ska få en chans, har ni vanlig jord så tror jag nog inte ni behöver gräva så mycket.

Ni behöver nog inte plantera med en gång, men eftersom det tjälen är påväg så skulle jag nog föredra att få ner dom så fort som möjligt så dom kan rota sig riktigt.

Sätt det dom i en hink med vatten i fem minuter innan ni gräver ner så är dom riktigt fuktiga.

Lycka till!!
 

Vad för ni ge för 150 m? *imt*

Skrivet av  Enemel
...
 

Vi köpte

Skrivet av  Linn med Jesper
150 styck och gav ca 11 000 för dom, det är smaragd tuja. Väldigt billigt för om vi skulle betalat ordinarie pris så hade det kommit på 19 000, dom är 60-80 cm höga.
 

Ok...

Skrivet av  Enemel
Vi funderar också på hur vi ska ha det... summan springer iväg rätt fort. =( Tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv