Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör med päron?

Skrivet av Jenny, nybörjare i trädgården
Har ett päronträd med massor av päron, undrar nu om någon har något bra förslag på vad man kan göra med dessa. Gärna bra recept om ni har. Päronen är ganska hårda och lite grå i skalet vet ej vad sorten heter.
Svar på tråden: Vad gör med päron?

Åh!! Spamvarning!

Skrivet av  Malva
Det här receptet skriver jag jämt, så snart har jag väl prackat på varenda stackare det: Lingonpäron!! Det är så gott också kan man spara å ha hela vintern.
Här kommer receptet, jag brukar dock bara ta ca 4 dl socker:
Detta behövs:
1 kg frysta lingon
5 dl vatten
ca 500 g socker (ca 6 dl)
1 kg fasta päron


Sjud upp lingon och vatten och skumma väl. Koka på svag värme i ca 10 minuter. Sila ifrån saften.

Häll tillbaka saften i grytan och koka upp igen med socker efter smak. Ställ åt sidan så länge.

Skala päronen men låt skaftet vara kvar. Lägg päronen i lingonsaften efter hand.

Låt päronen småkoka i saften tills de är nästan mjuka, 15-25 minuter, beroende på hur hårda päronen är.

Lägg över päronen i glasburkar. Koka ihop lagen något och ta bort ev skum. Häll lagen över päronen och sätt på lock. Förvara svalt.

Servera lingonpäronen med vispgrädde till.
 

Gråpäron... Kanske?

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
Vi har gjort färspressad saft på våra päron. Jättegott. Vi kör dem i saftpressen och silar av skummet i en saftsil. Juicen fryser vi sedan in och blandar med hâlften vatten vid servering. Vi kommer att gôra samma sak med äpplen.

Men prova först om era pâron blir goda. Mamma och Pappa provade och deras saft blev jätte äcklig. Men de har inte gråpäron.
 

Gör

Skrivet av  Jost med 3 busfrön
paj, som äpple fast med päronen. Eller koka i dem i socker med ingefära. Ät sen med glass....
 

Artiklar från Familjeliv