Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vinranka i vinter

Skrivet av Jenny m Nora 01 o Aron 04
Vi har fått en vinranka. Problemet är vad vi gör med den på vintern. Den står i en stor kruka och under hösten har den fått stå ute på altanen i halvskuggigt läge. Nu håller den på att bli brun och vissna ner, men det är som det ska vara har jag förstått.

Men, vad gör vi med den i vinter. Vi bor i zon 6, så den klarar sig inte ute hela vintern, då det kan komma perioder då det är -20 minst en vecka i sträck. Vi har ett uterum, men det är vinterbonat och har vanlig inomhustemperatur, så där är det väl för varmt?

Behöver den ljus under hela viloperioden? Eller kan vi ha den i garaget (mörkt) i vinter om vi isolerar krukan? Även om det är ett kallgarage så blir det ju knappast -20 garder där.
Svar på tråden: Vinranka i vinter

Svårt...

Skrivet av  Icka
Det finns egentligen bara en sort som är härdig till zon 5, om jag inte missminner mig, så jag vet inte riktigt hur du ska göra. Om inte någon annan kan svara dig här, så är ett tips att kontakta hushållningssällskapets trädgårdskonsulent i ditt län, de brukar vara jätteduktiga och ge bra råd och tips.
Sök dig vidare via den här hemsidan:
http://www.hush.se/
 

Vet du

Skrivet av  jost med busfrön*3
vilken sort det är?. Kanske kan du få tips om täckodling här...www.vinodling.com.....
Annars ska den stå svalt, frostfritt och hållas lagom fuktig. Lycka till. Obs! glöm inte att beskära sent i år.
 

Vitis Vinifera Boooskoop Glory...

Skrivet av  Jenny m Nora 01 o Aron 04
...heter den? Har ett rum i källaren där vi inte har värmen på, där är det svalt och frostfritt (ca 5 grader vintertid). Men får den tillräckligt med ljus där? Det är visserligen söderfönster, men bara ett litet källarfönster. Behövs mer ljus än så?
 

Hej igen

Skrivet av  Jost med busfrön 3
Du kan ju googla.se på namnet Boskoop Glory så kanske du får fler tips eller veta mer om just din druvsort.
Kolla också tidigare länk dom du fick från mig. Där står mycket läsvärt om odling och beskärning. Din druva behöver knappast något ljus under vintern. Den kommer ju att vissna ner och du bör beskära den efter vald modell. Själv täcker jag över mina frilandsodlade ickehärdiga druvor med halm och en lätt fiberduk i vinter. Därunder lär det vara ganska mörkt. En viktig sak i vår är att jorden inte får vara frusen när solen vill få druvan att växa. Då kan den inte suga upp vatten och vissnar därför. Så täck gärna mot allt för stark sol i vår.
Annat forum för växtfrågor är www.odla.nu
Berätta gärna hur det går
 

Tack!

Skrivet av  Jenny m Nora 01 o Aron 04
Ska söka vidare på dina länkar!
 

Artiklar från Familjeliv