Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla hjälp!!!!!!

Skrivet av jojje 22
Flyttade i Augusti in vår lägenhet som har uteplats..Det vi hann göra innan vi blev förhindrade att använda den var att klippa gräset, det stod stora byggställningar runt hela huset pga renovering. MEn nu då. Ska man klippa gräset innan vintern eller kan ju säga att det inte blivit klippt sen augusti. Vi har två rabatter som mer eller mindre är gräsmatte eftersom hon som bodde är innan oss inte orkade med dem. JAg vill nu ha ordning och reda där ute. Men vad kan man göra nu i oktober och vad ska vänta till våren?
Svar på tråden: Snälla hjälp!!!!!!

Gräsmattan

Skrivet av  Mia A
kan jag inte svara på, hoppas någon annan vet.

Rabatterna hade jag rensat från allt gräs och allt annat som du direkt kan identifiera som ogräs. Det du är osäker på och det som du vet är perenner låter du vara och väntar till våren och ser vad som väcks till liv. Om du har löv i trädgården kan du gärna lägga ett lager löv i rabatterna efter att du rensat. Det skyddar lite plus att de förmultnar och ger god näring till vårens växtlighet.
 

En bra höjd

Skrivet av  Jennie , zon 2-3
på gräsmattan inför vintern är 5-6 cm. Längre gräs inför vintern gör gräsmattan mottaglig för tex mögelangrepp.

Har ni inte klippt gräset sedan i augusti så bör ni nog göra det före vintern och var noga med att kratta upp gräsklippet så att det inte blir en massa gräs liggande som täpper till under vintern.

Vi klipper gräsmattan så länge det behövs och vi får säkert klippa en gång till före vintern.

/ Jennie
 

Okej det innebär att jag

Skrivet av  jojje 22
får skicka ut sambon på gräsklippar jakt eftersom det finns en gemensam handdragen i området. Man vet ju aldrig var den befinner sig. Så man får luska runt lite grann.
 

Plantera lökar!

Skrivet av  Mamma J
Nu vet du ju i och för sig inte vad som redan finns av tulpaner och så i rabatten, men du kan plantera lökar tills marken blir frusen om du nu vill göra fint i rabatten fast det är höst!
 

Artiklar från Familjeliv