Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska man göra nu??

Skrivet av Sara
Hej!
Jag är en ganska nybliven husägare i Skåne. Tyvärr är jag urusel på allt vad trädgård heter, men vill gärna lära mig!! Vad ska man göra /ha hunnit gjort nu i trädgåren???

1) Gräsmattan.... Vad bör göras/vara gjort nu?
2) Åretruntgröna buskar ... Vad bör göras/vara gjort nu?
3) Andra buskar som try, spirea osv...Vad bör göras/vara gjort nu?
4) Rosorna... Vad bör göras/vara gjort nu?
5) Rhodedendron ....Vad bör göras/vara gjort nu?
6) Perennrabatten ...Vad bör göras/vara gjort nu?
7) Förberedelser inför våren...lökar osv...Vad bör göras/vara gjort nu?
8) Äppelträdet...Vad bör göras/vara gjort nu?

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar... te x nr 6)Perennrabatten. Vad ska jag göra där nu eller borde ha gjort? Ska man klippa ner vissna blomstänglar? Ska jag ta bort gula blad på växterna? Ska jag rensa allt ogräs som finns där? osv osv...

Tacksam för alla tips och råd. Hur ska jag prioritera? Vad MÅSTE göras nu och vad kan vänta..? Tiden räcker inte till känns det som!
Svar på tråden: Vad ska man göra nu??

lite tips

Skrivet av  Lisa zon 6&7
klipp gräsmattan med uppsamlare om ni har...
släng ut lite kalk på den också inget av det tar särskilt lång tid så du hinner klippa döda torra grenar på rosorna ev klippa ned hela buskar ifall de är mycket torra och risiga. släng på lite höstgödsel, finns att köpa i säck på handelsträdgården. Klipp ned i perenna bänken då blir det lättare at starta upp till våren. Jag vet att en del förespråkar att låta perennerna vissna och ligga kvar över vintern. Vet inte hur kalla vintrar ni har men det kan löna sej att täcka bänkarna med granris. Spireor kan med fördel klippas till en ca 15 cm ovan jord. Lämnar rhododendron då jag kan för lite om dem och likaså äppelträdet... hoppas jag var till hjälp i en sån här hast ropa bara så svarar jag gärna mer!
 

spireor går bra att klippa nu

Skrivet av  Lisa zon 6&7
lämna ca 10-15 cm över marken bara
 

Ta det lugnt!

Skrivet av  Pernilla
Först vill jag säga "ta det lungt, det finns inga måsten i trädgården". Jag älskar att vara i trädgården och greja, men vissa perioder har det av olika skäl inte blivit att jag hunnit med nåt. Jag har en ganska slapp inställning till trädgården tror jag, men den är till för oss, och jag vill inte känna den som ett måste. Och det brukar bli bra ändå:-)

Men för att svara lite kort på hur jag gör med det du frågar om:

*Gräsmattan gör jag inget med nu. Klippte sista gången för nån vecka sen. Om det blir mycket löv räfsar jag i hop dem, men oftast får det vara. Till våren klipper jag ner det i gräsmattan och krattar igenom. Har man en lönn eller nåt annat träd med mycket löv är det bäst att räfsa i hop dem.

*Buskar behöver du inte göra nåt med. Till vårvintern kan du beskära om du tycker det behövs. Jag brukar räfsa ihop lite löv och lägga under buskarna och rhododendron så skyddar det mot kylan.

*Kring rosorna kan du kupa upp lite jord/kompost/löv eller nåt som skyddar mot kylan.

*Perennrabatten får vara i fred på hösten. Jag brukar låta löv ligga kvar och skydda jorden på vintern.

*Äppelträdet gör jag heller inget med.

*Vill du plantera lökar går det bra fortfarande. Perenner och buskar kan du också plantera men ofta är det ju så att man har mer lust till det på våren.
 

Tack!

Skrivet av  Sara
Tack för att ni tar er tid att svara! Jag undrar lite till om mina buskar... Vi har olika spireor i trädgården och enligt "kunniga" personer är buskarna gamla och i dåligt skick. Det är en massa spretiga grenar utan blad osv. Kan man klippa ner dem rejält för att få dem att grönska bättre nästa år. När ska man isåfall klippa ner dem? Nu eller till våren?

 

Inte gödsla nu

Skrivet av  Linda
Vänta med att gödsla till våren när du ser att växterna börjar vakna. Gödslar du nu så riskerar du att lura växterna så att de vaknar till liv istället för att gå i vintervila samt att kvävet rinner ut i grundvattnet och i sjöar. Man ska bara gödsla under tillväxten och som riktlinje kan man säga fram till midsommar. Välbrunnen kogödsel är inte riktigt lika stark som annan gödsel och den fungerar mer som jordförbättrare och kan läggas på även efter midsommar men nu är det försent.
 

höstgödsel funkar nu:)

Skrivet av  Lisa zon 6&7
säjer min trädgårdshandlare ialla fall....
 

Artiklar från Familjeliv