Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

spaljé - bygga i trä

Skrivet av verne m. vera
Jag tänker bygga en spaljé - en hyfsat gedigen sak med "rutmönster". Jag vill inte måla den, utan vill att den ska få stå trären (fast så småningom blir det väl iofs lite grått?). Men jag undrar om jag kan köpa trä, som redan är behandlat med något - för behandlas ska det väl?
Svar på tråden: spaljé - bygga i trä

Tryckimpregnerat

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Det är nog tryckimpregnerat trä du ska köpa. Det träet är behandlat för att tåla väta etc men är ändå trärent.
 

Finns det

Skrivet av  verne m. vera
fortfarnade? Hade för mig att det försvunnit lite pga att det var så dåligt mot miljön?
 

Fråga inte oss, gå till Beijer!

Skrivet av  karin
Gå till ditt närmaste byggvaruhus, och kolla vad dom har. Ofta har de ju färdiga spaljeer - kanske behöver du inte ens bygga. Det blir i vart fall enklare att skissa det hela när du sett vad som finns att köpa. Ja, det vinns massor av tryckimpregnerat att köpa fortfarande. Tryckimpregnerat betyder att man oljat in bräderna med tryck. Det måste inte vara giftigt för att det är tryckimpregnerat. Men ofta är det ju det. Som sagt, fråga där brädorna säljs.
 

Alternativ

Skrivet av  Krille G
Vill du inte använda tryckimpregnerat virke pga gifterna kan du använda Lärkträ som är naturligt impregnerat. Ju mer långsamväxande desto bättre så välj om möjligt sibirisklärk brukar ibland finnas annonser i tidningarna om det, åtminstone här i Skåne. En lyxigare och ännu starkare variant är Amerikansk ceder men det vet jag inte var man får tag på. I Skåne skulle jag nog vänt mig till Fredrikssons i Arlöv för något sådant lite udda. De har dålig service och är allmänt "oförskämda" men har bra sortering. Tryckimpregnerat är dock inte så giftigt som det har varit så till blommor och annat man inte skall äta är det ju ett smidigt alternativ även om jag föredrar Lärkträ.
 

tackar, tackar båda två

Skrivet av  verne m. vera
Frågade mest för att jag hatar att springa och fråga dumma frågor i byggvaruhus eller vistas där särskild länge åt gången, så jag ville gärna vara lite förberedd :)

Man kanske ska se om det finns färdiga att köpa. Tyvärr verkar varken Beijer och Bauhus ha sitt sortiment på nätet...
 

Artiklar från Familjeliv