Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer med min växt?

Skrivet av Sanna m. 4
För ca 6 månader sedan köpte jag en Pachira Aquatica på IKEA, jag är urdålig på växter och trodde den skulle dö innom en månad (som alla andra växter jag haft).
Men oj så fel jag hade!! Den växte som ogräs och nya blad kom varje dag!
Men vad har hänt nu? Den tappar massor av blad vaje dag :( Jag sköter den precis som innan...
Läste under att benjaminfikusarna gör så på hösten gäller det denna oxå?
Kommer den bli helt "kal" och vad ska jag göra med den då? ska jag låta den stå framme på samma plats och fortsätta vattna tills den hörjar få blad igen?

Så ser den ut:
http://www.blomsterbolaget.se/bilder/vaxter/10_1294_stor.jpg

Svar på tråden: Vad händer med min växt?

Det låter ju bestickande.

Skrivet av  karin
Ställ den bakom gardinen så du slipper se den. Vattna den ytterst sparsamt och om den inte får några blad i vår så kan du slänga den. Men det är ju kul om den tar sig! Du kan säkert klippa ner den om du vill. Passa på när den ser som skruttigast ut på vårvintern.

Jag svarar alltså generellt, och har egentligen ingen aning om vad det är för växt. Men så skulle jag ha gjort. Fast nu ljög jag. Jag hade slängt den och köpt en ny nästa år, för jag gillar inte att ha blomlik bakom gardinerna. Även om det funkar.
 

min gör likadant

Skrivet av  La mama
Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa växter på IKEA, jag skrev ett inlägg för ett tag sen om ett döende gräs, inköpt vid samma tillfälle som strandkastanjen (Namnet den har på IKEA).
Min håller på att tappa alla blad som fanns vid inköpstillfället, men det kommer nya små, så jag vattnar på som vanligt (och har den bakom gardinen).
Man skulle inte ge näring under vintern stod det, den kanske har nån sorts viloperiod nu?
 

Artiklar från Familjeliv