Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AUDI A4

Skrivet av Madde
Hej,

Jag och min man väntar första barnet mot slutet av sommaren och har börjat fundera på bilbyte. Just nu har vi en VW Polo -01 som jag förmodar är lite liten om man har barn? Nu bor vi iofs i stan och kör inte så mycket men eftersom vi har hund också så kanske det är bäst. Så vi funderar på Audi A4 Avant/Kombin med den nya karossen/modellen som kom -01. Någon som har erfarenheter av den? Hur är den nya modellen mot tidigare, t ex -99 och -00. Är 1.8T att föredra framför 2.0 t ex? Bagageutrymmet, kupén?

En annan sak jag funderar på när jag läser inlägg här är hur folk finansierar sina bilköp, i synnerhet om man köper nytt som ju är rätt dyrt om man väljer en lite större bil. Lånar ni och i så fall hur stor procent av totalpriset?

Svar på tråden: AUDI A4

Ang Audi och nybilsköp

Skrivet av  PuttePojkPappan
Ska försöka svara på dina frågor, men varnar redan från början för att jag är skeptisk till alla VAG-bilar. Bara så du vet. :-)

>Jag och min man väntar första barnet mot slutet av >sommaren

Supergrattis! Ett nytt (bättre) liv väntar.

> och har börjat fundera på bilbyte. Just nu har vi en >VW Polo -01

Ingen vidare barnbil, nej.

>Audi A4 Avant/Kombin med den nya karossen/modellen som >kom -01. Någon som har erfarenheter av den? Hur är den >nya modellen mot tidigare, t ex -99 och -00. Är 1.8T >att föredra framför 2.0 t ex? Bagageutrymmet, kupén?

Bagageutrymmet i nya A4 är något bättre än i föregångaren, men A4 är fortfarande en bil med väldigt trångt baksäte och bagageutrymme. Den har dessutom dåligt kupeindex, dvs rymligheten i kupen är inte så stor. (Det finns dock en del som ser denna egenskap som en fördel och kallar det mysigt, tex BMW- och Saab-fantaster) Vill du ha en VAG-bil med ungefär samma egenskaper fast bättre utrymmen rekommenderar jag VW Passat: ungefär lika tråkig, lika bra kvalitet, något mindre överprisad och betydligt bättre utrymmen. Annars rekommenderar jag Mazda 6 Sportwagon eller Volvo V70.

>En annan sak jag funderar på när jag läser inlägg här >är hur folk finansierar sina bilköp, i synnerhet om >man köper nytt som ju är rätt dyrt om man väljer en >lite större bil. Lånar ni och i så fall hur stor >procent av totalpriset?

Vi har köpt två nya bilar. Man måste alltid lägga en viss procent kontant, hur stor beror på vilket märke man väljer. När vi köpte Suzukin var det 20%. Om ni byter in er Polo klarar ni er nog utan kontantinsats om ni vill. Tyvärr får man riktigt usla inbytespriser just nu eftersom bilhallarna är överfulla med begbilar pga att så många köper nytt för tillfället. Bilhandlarna tillhandahåller gärna lån, de är oftast något (men inte mycket) dyrare än vad du får efter lite tjabbel med banken - men det är ju väldigt mycket smidigare.

Jag håller med om att man kan fundera över hur folk i detta forum finansierar sina bilar, men tänk på att vi som skriver mycket här är bilfantaster och lägger en STOR del av vår inkomst på bilar. Det vill kanske inte alla göra... :-)

Snackigt inlägg med en stor dos subjektiva åsikter, men jag hoppas du fick lite hjälp.
 

Lån till bilar

Skrivet av  peter
Hej!

Jag säljer själv bilar(nya och beg). Jag lägger mig inte i debatten om VAG-bilar. Jag säljer Japanare och är inte objektiv i den frågan. När det gäller inbyten så är det riktigt att många bilhandlare har för många beg.bilar i lager. Därför blir inbytespriserna lägre.

Men för att återgå till lån till bilar så är det så att om jag som säljare skall ordna lån med bilen som säkerhet så får jag enligt lag inte låna ut till mer än 80% av bilens pris (till privatpersoner). 20% måste kunden alltså ha själv. Räntan på lånet som jag fixar är idag hos oss 7,25%. Max kredittid 6 år.

Om man jämför med ett banklån t.ex. ett s.k. medlemslån så klarar vår ränta en jämförelse med banken. Om man däremot har ett hus eller bostadsrätt att sätta i pant så kan man givetvis få en lägre ränta.
Enda anledningen till att ta ett s.k medlemslån är om man själv inte har kontantinsatsen. Banken kan ju låna ut hela köpesumman. Dessutom så kan banken kanske ge en längre kredittid. Och längre kredit=lägre månadskostnad.

Men då är ju risken att man har skuld kvar nästa gång man vill byta bil. Dessutom så behöver ju inte kunden själv göra någon låneansökan om vi skall ordna avbetalningen, det fixar ju vi.

En annan sak jag berätta om är att många kunder tror att de får ett lägre pris på bilen vid kontantköp. Så är det inte längre, när vi säljer en bil på avbetalning så är det inte vi som lånar ut pengarna. Det är ett finansbolag som lånar ut och vi har pengarna på firmans konto efter ett par dagar. Därför spelar det för oss ingen roll om vi säljer bilen kontant eller på avbetalning.

 

Funderade själv på en A4 för ett tag sedan..

Skrivet av  Malin
Dom är jättefina tycker jag, men för små för att vara riktigt bra famijlebilar.Kanske ni ska titta på en A6 istället? Det är ju bra om det finns utrymme kvar i bagaget även om man ställt in barnvagnen, speciellt om ni har hund. Valet för mig föll istället på en V70. Den är mkt. rymlig i både bagage och kupé. Tänk på att en bakåtvänd bilbarnstol tar ganska stor plats. Jag är visserligen nöjd med Volvon men, den skall ändå bytas mot en BMW 530 för den är roligare att köra och snyggare. När det gäller finansieringen köper vi alltid kontant. Vi vill inte låna till något som sjunker så snabbt i värde.
 

Artiklar från Familjeliv