Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Audi, passat eller subaru legacy???

Skrivet av Vilsen tjej
Jag vill ha en kombi, ska dra transport och har hund som ska vara därbak.
Den ska inte dra supermycket i bensin, inte vara altför dyr i försäkring och skatt heller.
Siktar på en som är ungefär 3-10 år gammal. Den bil jag känner mest för är audin, men jag har ingen aning om vad den kostar att ha, känns som att den blir dyrare än de andra eller?

För och nackdelar??
Svar på tråden: Audi, passat eller subaru legacy???

Inte Passat iallafall

Skrivet av  Sportbil
Den har inte permanent fyrhjulsdrift utan den sorten som träder in "när det behövs". Gillar jag inte då det ger ganska oförutsägbara vägegenskaper. Att Subaru blir billigast i försäkring, skatt, reparationer etc kan nog stämma och dessutom så är Subaru som de flesta japaner kända för hög tillförlitlighet och kvalitet.
Däremot drar den nog väl så mycket bensin som en Audi.
Provkör båda och välj sen!
 

Subaru Legacy...

Skrivet av  K-line (som kör ford och subaru)
känner jag inte till så mycket om men har lillebrodern här hemma (Subaru Ipreza). Alla subaru är fyrhjulsdrivna, eller all wheel drive (awd) som det heter, dvs att den alltid är fyrhjulsdriven (går inte att sätta av och på med hjälp av knapp eller liknande som många andra 4-hjulsdrivna bilar (4wd)). Det innebär att de har bra väghållning men drar lite mer soppa än motsvarande icke awd eller 4wd i samma storlek. Exempel är att vår ipreza drar 0.8 liter milen landsvägskörning och 1,1 liter milen stadskörning när vår ford fokus drar 0,65 resp 0,8...då är fokusen ändå större.

Så plus för subarun är alltså väghållningen, minus är soppaförbrukningen
 

Förvirrade begrepp

Skrivet av  PuttePojkPappan
AWD och 4WD är två namn på samma sak, nämligen fyrhjulsdrift. Dessa två benämningar har inget med vilken teknik som används att göra. Långt ifrån alla bilar som stoltserar med benämningen 4WD har diffspärrar, vilket jag antar är det du menar med talet om en av- och påknapp.

Det finns en mängd olika varianter på diffar i fyrhjulsdrivna bilar. Audi använder något som kallas Torsendiff som fördelar kraften dit den behövs bäst medan Subaru kör med en låst kraftfördelning på 50/50 mellan fram- och bakaxel. I offroadkretsar anses Subaru-lösningen bäst, men för den som ska ha bilen som dragbil och inte till terrängkörning fungerar båda lösningarna bra.

Säkerhetsmässigt fungerar också både Audis och Subarus lösningar bra vad jag vet, den lösning som säkerhetsmässigt fungerar sämst är de system som normalt är tvåhjulsdrivna och som elektroniskt fördelar kraft till den andra hjulaxeln först när ett hjul fått släpp. Såna system har alltid en viss fördröjning och de har därför inte samma säkerhetsmässiga fördelar som så kallad äkta fyrhjulsdrift. Men Audins lösningar är väl inte elektroniskt styrd, eller? (någon som vet?)
 

Subarun, helt klart

Skrivet av  PuttePojkPappan
Ska du ha bilen som dragbil vill du ha en bil med permanent fyrhjulsdrift. En Audi Quattro eller Subarun, således. Vilken av dessa man vill ha är väl en smaksak, men jag tror att totalekonomin blir något bättre med Subarun. Och så är det ju lite häftigare att köra Subaru än gubbAudi...
 

Jag har iofs sig svårt att tänka mig något

Skrivet av  PBSthlm
gubbigare än en Subaru Legacy. Däremot en Impreza då blir man som Colin McRae...
 

Du måste vara gubbe du också

Skrivet av  
Det var bra många år sedan Colin McRae körde Subaru!

Den unga, fräcka generationen har numera norrmannen Petter Solberg som idol i Subaru.
 

Måste bara säga att...

Skrivet av  K-line (som kör ford och subaru)
jag känner mig världigt sportig som växlar mellan att köra ford focus och subaru ipreza, båda rallybilar :)
 

Kolla senaste nytt så ser du

Skrivet av  PBSthlm
att det är troligt att Colin kommer tillbaka till Subaru... Sådetså....
 

Artiklar från Familjeliv