Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

audi olja

Skrivet av heman_
hej jag undrar om nån är insatt i audu´s
long life intervaller o oljor

min olje lampa böraja lysa här om dan så jag svängde in på ok o leta efter en olja som skulle j´kunna passa
o hitta en som klara wv normen 500,00 och 505,00

men nu är det ju så att jag ska ha 506,00
i min motor för att service intervallen på 3000mil ska gälla annars slår pc,n om till 1500mil
då undrar jag hur känsligt är det käner den verkligen av 4dl av en olja som inte klara just dom specifika kraven???????

tja är det nån som har en aning
Svar på tråden: audi olja

nej knappast

Skrivet av  Dimpan
nog för att VW/audi tillverkar fina motorer men dom kan fortfarande inte känna vad du häller i för någon olja
köp en bra olja och fyll på det är ingen fara
 

jopps

Skrivet av  heman_
men frågan är hur mycket

det är datastyrt
o det sitter nån form av avkännare
som mäter nånting i oljan
o så länga man kör på rätt olja
så är service intervallen 3000mil
om man slår en fel aktig ojla
eller om han kännar av at det blir fel viskositet
så slår den om till 1500 mil

men frågan är hur känsligt det är
men det visar sig väll
 

datastyrt i all ära men

Skrivet av  Dimpan
jag tror att det är ett liknande system som BMW använder
och det känner då inte av vad du häller i för någon olja
det systemet samlar data från motortemp oljetemp oljenivå och hur höga varv motorn körs på och talar efter det om när det är dags för service och oljebyte

om du skulle ha utrustning för att kemiskt analysera oljan i motorn så skulle du behöva ha en gaskromatograf under huven på bilen

så att motorn kan känna "smaken" på oljan tror jag inte en sekund på och vad skulle vitsen med ett sådant otroligt krångligt och dyrt oljeanalyssystem vara?
det är väl i så fall tusenfallt billigare att byta olja var 500e mil än att ha kontrollutrustning för hundratusentals kronor i bilarna för att kunna köra tusen mil till på samma oljeskvätt

 

men

Skrivet av  heman_
varför säger dom på vag att man (måste)
använda just en speciell olja den som heter 50600
o ingen annan för att om man häller i fel olja så känner den av det o då kallar den på service efter 1500mil automatiskt
det måste väll ligga nått bakom
det dom säger eller

men om det nu är så att det inte märks nån skillnad så är det ju bara bra för mig
då slipper jag boka service tid på ett år till kanske


 

tja vad tror du själv

Skrivet av  dimpan
tror du att VW/audi som tillverkar några av värdens bästa motorer
helt plötsligt ha börjat
tillverka motorblock kolvar kamaxlar och lager i något sorts nytt ömtåligt okänt material som kräver en helt egen olja för att kunna fungera

vad skulle vitsen vara med det?
annat än att fylla dom egna märkesverkstäderna med jobb

och vad är det för jätteproblem dom tycks ha löst med dessa åtgärder?
förutom dålig beläggning hos dom egna verkstäderna

gör så här klipp av kablarna till den där skiten och byt olja som om det vore en normal bil

 

Sen när började Audi

Skrivet av  PBSthlm
att tillverka några av världens finaste motorer? Du måste mena BMW, eller hur?

BMWs system för för att bestämma serviceintervaller styrs väl av att du har 2500 lieter bensin till ditt förfogande. Om du kör mycket kallstarter, korta sträckor, stadskörning osv drar bilen mer soppa och du kanske bara kommer 2000 mil medans långmilare ¨på stora vägar kommer 3000 mil.

Olja till rätt viskositet och som är "longlife" funkar bra i BMW iaf. Vad är det för märkning av olja som NSU använder?
 

skit i systemet, men...

Skrivet av  knobban
Orsaken till att Audi säger att du ska använda just _den_ oljan är att de kan bara garantera den längre intervallen med den oljan. Andra oljor gäller som vanligt med den kortare intervallen. Så oavsett vad systemet kan eller inte kan känna av, har du bytt till annan olja (skit i vilken), kör med kortare intervall! Annars kan du vara säker på att du står för hela kostnaden själv om det skulle hända nåt. Audi skulle skylla allt på de 4 dl olja du hällde i och sedan körde vidare till 3000 mil...eller hur? Det finns väl inte nån som tror att Audi skulel säga: Ok, vi skiter i den felaktiga oljan du hällde i (fast det bara var 4 dl) och betalar för det här...1000 - 20 000 kr senare...*ler*
 

Artiklar från Familjeliv