Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Air bag bort Renault Megane?

Skrivet av Jessica
Vi bara måste snart ha ett barn fram och ett bakom passagerarsätet om båda barnen fortfarande ska kunna åka baklänges när den minsta snart växt ur babyskyddet. Problemet är att vi har en Renault Megane 2002 (tror dock den är reg som 2003) och det verkar inte som om det finns någon möjlighet att bli av med airbagen på passagerarsätet. Nån som vet om det verkligen stämmer? Eller vad det kan kosta att bli av med den?
Svar på tråden: Air bag bort Renault Megane?

airbag

Skrivet av  Tomas m
Du blir nog tvungen att ha barnen bak eller byta bil.

Har för mig att dom inte kopplar ur på Reanult.
 

Ej urkopplingsbar

Skrivet av  Jessica
Det står att airbagen är ej urkopplingsbar och det innebär alltså att man inte kan ta bort den överhuvudtaget då? Tyvärr får vi inte bak förarsätet så mycket som behövs för att sambon ska kunna köra bilen om vi har en bilbarnstol bakom förarsätet så då får vi köpa ny bil då.
Fy jag som hatar att kolla på bilar. Jag blir bara snurrig.
Tack för ditt svar!
 

Men kan ni inte

Skrivet av  Lotta
montera en i mitten och en bakom passagerarsätet då?
 

Stolen måste ju luta mot sätet

Skrivet av  Katta m Alex010320 & Manda030730
även om den sitter i mitten.
 

Måste ju luta

Skrivet av  Jessica
Precis som Katta skriver så måste ju stolen luta mot framsätet. Då kom vi på den briljanta idén att vi köper en stor ny bil samt en bilbarnstol med stödben så får sambon plats plus att när jag kör som är jättekort så lutar stolen mot stödbenen. Det gick inte heller för en stol med stödben måste ha 50 cm mellan stol och det den har bakom sig.
Vi har kommit fram till at vi helt enkelt måste ha ett barn fram och det andra bakom passagerarsätet. Sambon tycker nog nånstans att vi kan vända på äldsta tjejen eftersom hon ändå är 3,5 men jag vill inte vända förrän hon är tidigast 4.

Så nån som har ett bra förslag på bil för en karl på 186 cm, en kvinna på 155 cm samt två barn som ska åka bakåtvända som vi kan betala av max 2000 i månaden på och som har plats för barnvagnar och dyligt plus inte rostar eller går sönder får gärna hojta till! :o)
 

Renault Scenic

Skrivet av  Lotta
gjordes fram till 99 utan airbag på passagerarsidan som standard. Jag har en 98 utan airbag på passagerarsidan. En sån får ni för kanske 60 000 - 70 000 kr.
 

visst kan man

Skrivet av  Dimpan
montera bort hela airbagen
det kan i vilket fall inte vara bökigare än att byta värmefläkt i en volvo 240 rätt uppsättning verktyger är vad som behövs
 

och det absolut svåraste av allt

Skrivet av  Kristina
att hitta någon som åtar sig att göra det!
 

renaultverkstäder

Skrivet av  cajza m lillstumpan
gör det inte, för det är inte tillåtet att koppla bort airbagen. Det var de svar vi fick när vi frågade på vår Laguna. Utan då måste du hitta någon som är villig att bryta mot renaults bestämmelser.
 

Alla Renault?

Skrivet av  Jessica
Är de så på alla Renault att det inte går att få bort airbagen? Går det att få så de aldrig sätter in en om man köper en ny bil från fabrik?
Alltså jag blir snurrigare och snurriga och undrar hur 17 det ska gå till att följa NTFs regler om när man ska vända på barn. Ska man behöva köpe en 7-sitsig bil eller satsa på en från mitten av 90-talet för att klara de kraven?
 

det är inte

Skrivet av  Dimpan
tillåtet att köra för fort heller

airbagen med krutpatron måste relativt enkelt kunna tas bort.
hur gör dom annars med bilar där airbagen löst ut utan att bilen för den delen är skrotfärdig?

jag skulle ha letat upp airbagen och helt enkelt monterat bort den komplett
 

Man får inte förvara

Skrivet av  Kris
en urplockad airbag hemma hursomhelst. Den ska förvaras i sprängskåp.
 

och vem vet det?

Skrivet av  Dimpan
men du får förvara den 5cm från en barnstol
du inser väl själv hur löjligt det låter

 

Jamen jag sätter

Skrivet av  Kris
heller inte en bilbarnstol framför en urkopplad airbag.

Och det var precis det jag sa till märkesverkstaden när de sa att de inte kunde montera ur därför att de inte kunde förvara den. "Men bakom huvudet på mitt tycker du är lämpligt?".
 

En ide till

Skrivet av  Lotta
Om ni sätter en stol i mitten, plockar bort nackskyddet på passagerarstolen går det inte då att montera en stol bakom passagerarstolen trots att den är jättelångt tillbakadragen?
 

Jo kanske

Skrivet av  Jessica
Det skulle kanske gå men jag är så kort så när jag kör bilen så får stolen ingenting att luta mot. För jag kan inte tänka mig att det ät tillåtet att halva stolen lutar mot passagerarsätet och den andra halva hänger fritt? Eller?
 

Nej det förstås

Skrivet av  Lotta
Jag glömde att ni är två som ska köra bilen... sorry:-)
 

Säkerhetsbältet och kudden samverkar

Skrivet av  Peter
På Renault från 1999 års modell (tror jag) så ändrades bälteskonstruktionen för att fungera bättre i kombination med kudde. Tar man bort kudden är skyddet ej längre fullgott eftersom bälteskontruktionen förväntar sig att kudden skall hjälpa till att fånga upp passageraren.
 

Artiklar från Familjeliv