Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

biltest i vi föräldrar

Skrivet av yab
såg att någon läst detta och var upprörd över hur osäkra bilar är.
Men testet i sig var ju mycket märkligt - de har ju jämfört äpplen med päron, det var väl inte två bilar i testet som var av samma variant.
Dessutom: Airbag överhuvudtaget: man sitter med en krutladdning framför ansiktet är det så vettigt egentligen?
Svar på tråden: biltest i vi föräldrar

Airbag

Skrivet av  PBSthlm
tillsammans med bilbälte är nog en ganska bra kombination. Om alternativet är att dra ansiktet i ratten så vet jag vad jag väljer...

Angående testet så jämför de ju inte bilarna såvitt jag kunde se utan de rankade bilarnas barnsäkerhet och då spelar det ju ingen roll om bilarna är lika eller inte.
 

lite till

Skrivet av  yab
dra ansiktet i ratten?? bilbältet håller dig intill stolen - jag har provat fast airbagen löstes inte ut som tur var!

De jämförde ju femsitsiga och sjusitsiga, skjutdörrar och vanliga dörrar osv - barnsäkerheten i Citroën jämfört med SUV ?? hm??
Vad jag menar var att om de jämfört samma typ av bilar så hade resultat blivit ett annat med tanke på att en och annan som läser detta förlitar sig på resultatet!
 

Jag kan komma ihåg fel

Skrivet av  PBSthlm
men jag är nästan säker på att de inte JÄMFÖRDE de olika bilarna. Däremot gjorde de någon form av skattning av bilarnas barnsäkerhet men som jag uppfattade det så ställde de inte bilarna mot varandra som i ett mer traditionellt test.

Bältet håller nog en på plats i moderata hastigheter. Jag tror att du får väldigt svårt att hitta expertis som vill skriva under på att airbag för föraren är onödigt. Sedan finns det ju airbags med andra funktioner t.ex sidokrocksskydd, gardiner som gör ett bra jobb.
 

Fel tänk!

Skrivet av  Freddeh
För mig som köpare så letar jag efter en test som visar upp flera olika bilar bredvid varandra.
T.ex. om jag skall köpa en säker bil för min familj, kan jag satsa på en SUV eller är en "vanlig" bil bättre, kan jag köpa en "sju" sittsigbli eller är de rent ut sagt farliga.

Problemet hittills med presentation av krocktester har varit att de jämför bilar i samma klass.
Jag kanske vill veta om en Golf är lika bra som en Passat.
Någonstans måste det finnas en gemensam kravbild på bilarna, oavsett om de är med skjutdörr, SUV eller mindre bil.

En bil som skall transportera mina barn skall vara säker, oavsett om den är en stor bil eller en liten. Det vill jag veta i ett test eller en jömförelse.

Avslutningsvis så finns det ingen expert på området som inte anser att krockkudde för föraren är en onödig sak. Bilbältet håller dig inte fast i stolen om du kraschar i 90km/h.
 

Artiklar från Familjeliv