Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10000 barn framför krockkudde!!!

Skrivet av Arg hönsmamma
Läste igår att 5-10 000 småbarn i Sverige sitter bakvänt i framsätet med ikopplad krockkudde! Man undrar ju hur jävla dumma i huvudet folk är egentligen? Det krävs ingen stor krock för att krockkudden ska utlösas, barnet kan pga av krockkudden dö vid en liten krock som ingen annars ens skulle bli skadad i, knappt ens bilen!

Det finns ju en tydlig bild i varenda bil med airbag som visar att man inte får sätta bakvänd barnstol så när de nu ändå gör det måste väl det betyda att 5-10 000 barns föräldrar antingen är efterblivna eller monster som vill att deras barn ska förolyckas??!!

Själva vågar vi inte ens ha vårt barn fram med urkopplad kudde eftersom verkstädena inte garanterar 100%-igt att den inte kan utlösas ändå.

Som jag sagt förr - alla borde inte få skaffar barn.....
Svar på tråden: 10000 barn framför krockkudde!!!

Ja,

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
jag fattar inte heller. Varför tar man ens risken?????? Lika dumt som att vända på en tvååring så att den åker framlänges, eller som min syrra som satte sin tvååriga son i framsätet på enbart kudde. Kalla mig gärna säkerhetfaschist (som min pappa gör) men hos oss åker dottern baklänges på mittenplatsen i baksätet så länge det bara går. Krock-kuddar är för vuxna och följdaktligen sitter jag eller sambon på passagerarplatsen fram. Skulle aldrig förlåta mig själv om dottern dog p.g.a min dummhet! Varför äventyra hennes liv för något jag vet faktiskt är farligt.
 

Problemet uppstår ju

Skrivet av  PBSthlm
när de är för stora för att åka baklänges i baksätet och vänds för tidigt.
 

Mmmm.. men..

Skrivet av  Terese
..oftast så är det ju faktiskt vi som föräldrar som tycker att det ser så trångt ut för benen.. å då vänder vi dom istället.
Inte är det då många barn som klagar över att det är trång för benen. (visst finns det barn som säger till, men jag tror inte det är många)

OBS! JAG tycker inte så!

Jag ser hellre knosiga och brutna ben än en bruten nacke.
 

Men med lite vilja...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
går det att lösa. Vår dotter har suttit på alla tre platserna bak i hittills tre olika bilbarnstolar. Nu har vi hittat en bilbarnstol som gör att hon kommer kunna sitta på mittenplatsen i bak i minst ett år till (dvs tills hon är 4 år) och hon är inte kort min tös 100 cm ungefär. Visst hade det varit enklare att köpa en ny frammåtvänd stol till henne, men den tanken har faktiskt inte föresvävat oss...utan istället har vi provat oss fram. Jag tycker många föräldrar precis som Terese skriver tolkar att barnen har det trång för lätt och så köper man helt sonika en framåtvänd stol istället för att kanske tänka i banorna om en ny bakåtvänd stol.
 

senast i lördags

Skrivet av  LottaJ
såg jag ett babyskydd under ett stort fett rött klistermärke som varnade för airbag....
 

Artiklar från Familjeliv