Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fukt i bilen

Skrivet av Liz med 2 pojkar
Hej!

Hur gör man när man även får skrapa insidan av bilen när det är frost på morgonen?
Vi har inget garage att ställa in bilen i, räcker det med en varmluftsfläkt? Ska man ha rutorna lite öppna?
Funderar även på om man ska införskaffa en "torrboll"....
Tar gärna emot tips!
Svar på tråden: Fukt i bilen

Du ska

Skrivet av  Jörn
införskaffa en torrboll, ja. Det räcker inte med kupevärmare. (ställer du in en byggfläkt så gör det susen däremot). Du ska också putsa rutorna invändigt eftersom smutsen gör att fukten sätter sig lättare. Innan du fått bilen torr ska du torka upp frostskrapet som hamnar på instrumentbrädan, annars blir det bara rundgång på fukten. Se även till att tvätta av gummimattorna, löv, sand och grus binder fukt. Lägg tidningar under gummimattorna så suger de upp eventuell fukt under.
 

Tack för tipset

Skrivet av  Liz med 2 pojkar
Ska gå ut och ta bort gummimattorna till att börja med, sen får väl värmefläkten stå ett tag innan torrbollen har inskaffats.... Frågade om min man inte kunde sitta i bilen ikväll och agera torrboll, men fick inget svar *fniss*

Tack tack
 

Spill inte ut bara

Skrivet av  Williams & Rasmus pappa
torrbollen binder tillslut ca en liter vatten. Så tömm den efter ett tag så du inte får kalciumkloridmättat vatten i bilen. Det är ganska korrosivt och blir aldrig torrt eftersom det inte släpper ifrån sig vattnet.
 

Jag brukade...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
åka till ett inomhusgarage och ta en lång och härlig shoppingdag när jag hade en sådan bil. Efter typ 4-5 timmar på stan hade bilen torkat ut och värmts upp hyfast...dvs fukten hade gått ur sätena och sedan räckte fläkten till för att ventilera bort den fuktiga luften.
Kanske inte ett idealt tips, men ack så trevligt :)
 

det räcker tyvärr inte

Skrivet av  Frasse-boy
en genomfuktig bil där vattnet gått ner under golvmattorna kommer att behöva stå i en bastu en vecka innan all fukt är borta

fukten är inkapslad under diverse tätskikt i mattorna.
det har vem som helst som tex svetsat golv märkt mattorna kan väga 10kilo st av allt vatten det händer att det formligen rinner vatten ur dom när dom plockats ur och allt detta i bilar som i första anblicken ser torra ut
 

hmmm

Skrivet av  Liz med 2 pojkar
..vad gör man då?
Hade en läckande framruta eller övre listen på rutan, så det kom in en massa förra vintern, men den är tätad och tyckte att det borde torkat upp ganska bra under sommaren....men det kanske inte stämmer då..
Får väl försöka med torrboll och lite värme och se vad som händer.
 

Mja

Skrivet av  Jörn
med tanke på att det "kom in en massa förra vintern" så är det nog snarare så som Frasse-boy beskriver. Hade jag varit du, hade jag åkt och hyrt mig en byggfläkt. En stor rackare.
Kanske en sån här: 561624 Avfuktningsaggregat m/u värme
Finns på http://www.tiderman.se/
Finns inte tiderman på din ort så söker du på hyrmaskiner + dinort
 

Nä...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
det räcker precis för att fixa lätt fuktade bilar, typ is på insidan av rutorna men inga fuktiga mattor. Men håll med om att det var ett trevlig sätt att avfukta bilen :)
 

HA HA!!

Skrivet av  Liz med 2 pojkar
Det tipset ska jag garanterat visa min make!!! Det verkar vara det mest angenäma tipset!!

Tack tack!
 

Vad kostar en torrboll och vart köper man den?

Skrivet av  Erika & Simon 3 år
Jag har samma problem, bilen är fuktig inuti.
 

På Eko - Citygross

Skrivet av  Fie1973
... vet jag att de finns och kostar c.a 60 kr. Det finns även refiller att köpa. /Fie
 

Artiklar från Familjeliv