Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är måntro fel?

Skrivet av Less på bilar för tillfället
-20 och batteriet orkar inte starta, trots 3-4 timmar i kupe och motorvärmare.
Och batteriet är NYTT!
Vi bytte förra vintern för att den var svårstartad när det var under -15.. när det var -30 var det bara och glömma att ens testa.. kan tillägga att vi bor rätt nordligt =0)

Men som vi fattar nu så är det ju inte batteriet det är fel på utan nåt med bilen.. vad kan det månne vara?
Vi har en -98 Audi A6.
Svar på tråden: Vad är måntro fel?

Kan det vara så att

Skrivet av  Lena S m 4
nånting drar ström som inte borde, en kompis hade en lampa i bildörren som visst inte slocknade utan att de såg det så det smyg drog ur batteriet för dem...
 

jag hade

Skrivet av  Andreas med Ronja 2 år. Kör 850 GLT
Jag hade en impreza för ett par år sedan, när det var kallt var det bara att glömma att ens peta på gaspedalen utan bara vrida nyckeln. om man av någon anledning gav den lite gas var det bara bogsering som hjälpte.
 

Eller att

Skrivet av  Baskagge
Jordflätan inte sitter ordentligt på batteripolen eller har ordentligt kontakt med schassit?
Vid dålig kontakt laddas inte batteriet full ut.Detta märks speciellt vid start i minusgrader!
 

köp nytt

Skrivet av  Dimpan
en 6 år gammal DKV är väl inget att ha den är väl slut helt enkelt gå in till DKV affären och handla en ny ;)

gör så här ställ en ljus skiva framför bilen så att du kan hålla koll på vad som händer med strålkastarna när du försöker att starta bilen.

om strålkastarna svartnar betydligt när startmotorn jobbar så är batteriet slut/urladdat

om strålkastarna inte påverkas nämnvärt så ligger felet i dålig kontakt mellan batteriet och startmotorn
 

Eller....

Skrivet av  Mysen
så köpte du ett lågprisbatteri med dålig kallstartseffekt. Det är ju skillnad på batteri och batteri!!!
 

Utan att

Skrivet av  Annjo
kunna något om sånt här så kan jag ändå berätta att min mamma hade samma problem med sin audi, och där var det något med kamremmen som gjorde att batteriet laddade ur. (eller så minns jag helt fel?)
 

Snarare fläktremmen *IMT*

Skrivet av  PBSthlm
.
 

Ja, just det

Skrivet av  Annjo
fläktremmen var det ju såklart!
 

Artiklar från Familjeliv