Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om automat

Skrivet av ElZa
Tack till alla er som svarat mig längre ner. Jag provkörde bilen och det är verkligen härligt med automat (jag var ju skeptisk) när man kör inne i stan eller vid alla rödljusen men nackdelen är att vi inte bara bor i stan utan har familj o vänner även i de lite nordligare delarna av sverige o ja har för mig i bakhuvudet att ja fick lära mig på körskolan (i norr) att det kan vara svårare med automat om det är spårigt på vintern o man kanske halkar lite utanför kanten ner i diket. Att det ska v alättare att ta sig upp med manuell.

Annars kan ja nog tänka mig automat, det är bekvämt även om växling egentligen inte är nåt jobbigt, det sitter ju så invant ändå....
Svar på tråden: Om automat

För mig är valet lätt...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
jag tycker det är roligare att köra en manuell bil iom att man kan lägga in rätt växel för rätt tillfälle. Jag tycker att köra bil med automat är bekvämt men ack så sövande. Helt enkelt bekvämt men tråkigt.

Du kan väll lägga i manuella växlar om du exempelvis skall backa upp ur diket? Starta på tvåan i en kostning som ibland krävs vid halka kan väll däremot vara lite trixigt...eller?
 

Det är svårt att

Skrivet av  PBSthlm
lägga i rätt växel i ingången till kurvan...
 

Nä...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
det har med rutinen att göra och hur ofta man tar just den kurva :)
Rätt växel och rätt gas ger rätt kurvtagning...och gör att det är 100 gånger roligare att köra.
 

Jag menade med automat

Skrivet av  PBSthlm
eftersom jag är en notorisk växlare. :)
 

ja du ser...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
vi är av samma åsikt :)
 

Mera automat

Skrivet av  Axel
Alltså, automat mjukar upp körningen, spinner inte loss så lätt. Skulle man behöva gunga sig loss så är automaten oändligt mycket lättare än manuellt. Kör du ner i diket så kanske en fyrhjulsdriven bil kan hjälpa, inte växellådan.
En modern bil har ju oftast antispinn och kanske antisladd så till och med dom bakhjulsdrivna bilarna uppför sig anständigt numera.

Konstig debatt ibland, vi vil ju ha RDS på radion för att slippa ratta mellan sändarna, vil vil ju ha automatisk klimatanläggning, vi vill ha centrallås och vi vill ha regnsensor för att slippa hantera torkarspaken.
Men otroligt nog vill vi ha kvar en pinne för att röra om bland kugghjulen, rena stenåldern!
 

Automatare

Skrivet av  PBSthlm
åker man i, manuell kör man.
 

Jag kör hellre motorcykel

Skrivet av  Axel
:)
 

Med automatare?

Skrivet av  PBSthlm
:)
Låt mig gissa du kör en glidarhoj?
 

Alldrig i livet!

Skrivet av  Axel
Nej jag gillar faktiskt att köra och växla med en sporthoj, ägde en Ducati sist.
Fick faktiskt låna en Honda VTX 1800 i somras, fattar inte tanken med glidare. Den gick inte att lägga ner i kurvorna som jag var van vid. 120 var max för att orka hålla sig kvar. Denna jättetank kunde man tanka max 13-15 liter i. JAG FATTAR INTE SYFTET MED GLIDARE!
Hela tanken med hoj är ju att man ska vara snabbare och smidigare än övrig trafik, eller?

Men med bil vill jag koppla av och lyssna på skön musik, ja, jag "åker" gärna bil.
 

Automat alla gånger...

Skrivet av  Bengt
De förare som växlar bättre än en automatlåda är lätt räknade. De brukar köra formel 1 och liknande, och även de blir mer automatiserade....
Själv kör jag med manuell låda, men det är bara för att jag har varit för snål att betala 10000 extra för automat när jag har köpt ny bil...
Jag skulle hellre ha automat, oavsett var jag bodde. Köra i diket gör man inte så ofta att det behöver påverka beslutet.
 

Håller med

Skrivet av  Johe
Jag har en automatväxlad och en manuellt växlad bil hemmavid och det är alltid automaten som tas i första hand utom vid långfärder.

Jag tycker att med automatväxlad bil så kan man ägna sig åt körandet av bilen inte åt att växla. EN modern automatlåda är för det mesta väldigt bra.

Mångas motvilja mot automatlådor grundar sig på erfarenheter från gamla 3-stegade lådor utan valbara körlägen (typ normal/sport/vinter/etc).

 

Artiklar från Familjeliv