Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ENKÄTDAGS!!!! Stulen såklart!

Skrivet av Nickis@
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?

3. Firar ni första avdent? Hur?

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?

5. Vilka byter ni julklappar med?

6. Er favorit på julbordet?

7. Favoritjulgodis?

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?

9. Ser ni på Kalle Anka?

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?

12. Plast eller riktig gran?

13. Er favoritjulskiva/julsång?
Svar på tråden: ENKÄTDAGS!!!! Stulen såklart!

Mina egna svar!

Skrivet av  Nickis@
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
-Nästan klar, har mina föräldrar kvar.

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
-BARA glädje!

3. Firar ni första avdent? Hur?

-Pyntar, myser och barnen får ett litet paket med julböcker, som vi kan läsa hela december.

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
-Kalle, julmat och tomten i korta drag.

5. Vilka byter ni julklappar med?
-Mina föräldrar, barnens kusiner imellan, barnens kompisar (mina kompisars barn)

6. Er favorit på julbordet?
-JULSKINKA.

7. Favoritjulgodis?
-Nötter

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
-Mitt imellan, sen barnen kom.

9. Ser ni på Kalle Anka?
-Ett måste!!

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
-En dammsugare.

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
-Nix

12. Plast eller riktig gran?
-Plast! Älskar riktig gran, men hatar barret.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
-O helga natt, med en manlig röst.
 

Juliga svar! :-)

Skrivet av  Therese
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
* Har köpt några till barnen.

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
* Mest glädje men lite stressad. Har praktik över jul och nyår och har inte fått något schema än.

3. Firar ni första avdent? Hur?
* Ja glögg hemma hos min mamma. Annars så brukar jag julpynta lite hemma. Adventsljusstakar och så. Och så brukar det bli kroppkakor hos Mickes föräldrar, men iår tog vi det förra helgen, då svärisarna är bortresta den här helgen.

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
* Micke går upp på morgonen och springer med sin orienteringsklubb. Springer runt och delar ut små presenter till klubbkompisar.

Maten brukar bli innan Kalle. Barnen tittar på Kalle, de vuxna äter ett tag till och kommer sedan och tittar på Kalle. Därefter kommer tomten!

5. Vilka byter ni julklappar med?
Mickes föräldrar och bror. Mina småsyskon. Sedan har vi tradition att de vuxna köper en varsin 100-kronors present som sedan lottas ut.

6. Er favorit på julbordet?
* Julskinka på julknäcke.

7. Favoritjulgodis?
* knäck

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
* Gärna noggrann städning men har sänkt ribban sedan barnen kom...

9. Ser ni på Kalle Anka?
* Ja, för det mesta.

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
* Nya sandaler att ha på jobbet.

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
* Nej

12. Plast eller riktig gran?
* Riktig! Fast barren är ruskigt irriterande.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
* Har en bra julskiva som jag inte kommer ihåg vad den heter men det är många bra artister och bra jullåtar.

 

Dinas julsvar!

Skrivet av  Dina
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
~Ja nåt litet har jag köpt men det återstår mycket...ska försöka hinna lite tidigare i år men det blir väl nåt panikinköp den 23:e som vanligt!

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
~Både och! I år extra mycket stress med tanke på att jag mår ganska dåligt redan från start, men jag försöker ta det så lugnt jag kan och det ska nog gå bra att inte göra ALLT...jag prioriterar, och njuter av det som blir gjort! Men jag älskar julen!

3. Firar ni första avdent? Hur?
~Japp, försöker plocka fram lite julsaker, åtminstone adventsstaken och lite tomtar, och så bakar vi pepparkakor och går i kyrkan. Igår hade Pontus kör konsert, och jag var med och sjöng, superkul!

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
~Långfrukost, sen brukar vi pyssla med lite av varje, slå in julklappar, skriva verser, i år blir det också lite vanligt julpyssel på Alices begäran, hon är ju inte så mycket för att skriva verser;-) Blir en del sång o musik också, med Pontus och syrrorna. Brukar fika vid 15 (tittar inte på Kalle Anka, fast i år kanske det blir så för Alice har börjat prata om det), och sen delar vi ut julklappar vid 17-tiden, och efter det äter vi julbord. Och tittar på Karl-Bertil Jonssons jul som vi spelar in:-)
Varannan jul är vi hos Pontus föräldrar, där är det ungefär likadant.

5. Vilka byter ni julklappar med?
~Ger (och får från) julklappar till mina föräldrar, mina systrar, Pontus föräldrar o syskon + lille kusinen, min mormor, Pontus morföräldrar...ja och kanske nån till.

6. Er favorit på julbordet?
~Sill o nubbe

7. Favoritjulgodis?
~Fikon kanske?

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
~Julfint:-)

9. Ser ni på Kalle Anka?
~Nej har inte gjort det sen jag var plutteliten men nu kanske Alice vill ta upp traditionen igen, hon vill se askungen ju:-)

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
~En ny plånbok, nåt fint nattplagg, fina underkläder...tja alltså lite smått och gott, har inte funderat så långt ännu.

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
~Ja antingen eller, när vi bodde i Lund så sjöng vi på midnattsmässan i Domkyrkan, men sen vi slutade med det (och fick morgontidiga barn) så går vi i julottan istället.

12. Plast eller riktig gran?
~Riktig, men vi kanske har plast för Alice vill att den ska vara kvar när vi kommer tillbaks från Lund och det är lite svårt då med en riktig.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
~ALLA:-)) Nejmen kanske nån klassisk Away in a manger, eller Guds son är född (Otto Olsson). Jag älskar julmusik.
 

Kristina svarar

Skrivet av  Kristina S
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
Nej, jag har inte köpt en enda grej. Väntar på skatteåterbäringen.

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
Mest glädje.

3. Firar ni första avdent? Hur?
Ja, vi tänder ljus och så. I år var vi också iväg på adventsfika på ett café på Värmdö och det var så mysigt så det kommer nog att bli en tradition.

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
Vi har inte varit alldeles konsekventa genom åren. Vi äter dock en rejäl lunch (dagens största mål), sjunger och dansar och någon gång mellan Kalle Anka och middagen kommer tomten. Vartannat år firar vi hemma hos oss själva, vartannat år hos svärföräldrarna.

5. Vilka byter ni julklappar med?
Numera bara de närmaste, farmor och farfar och mormor, förutom oss själva förstås.

6. Er favorit på julbordet?
Min favorit är en skinksmörgås med riktigt stark och god skånsk senap, och brunkål lagat efter mormors recept, men den tar fem dagar att göra så det blir inte varje år.

7. Favoritjulgodis?
Brukar inte ha något speciellt, men det mesta slinker ner.

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
Någonstans mitt emellan. Jag brukar städa extra noga till jul, men riktigt fläckfritt blir det ju aldrig.

9. Ser ni på Kalle Anka?
För det mesta.

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
Lite böcker, lite skivor, lite filmer, en ny vinterjacka.

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
Förr gick jag i midnattsmässa, men nu har de ingen längre i min närmaste kyrka. Julotta har jag bara orkat upp till två gånger i mitt liv. Jag gillar att vara uppe LÄNGE på julafton.

12. Plast eller riktig gran?
Plast. Vi är ju allergiker.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
Gillar engelska gosskörer och sådant. Tyvärr gör ju varuhusen sitt bästa för att spela sönder alla julsånger dock.
 

Artiklar från Familjeliv