Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frustrerad tvååring utlånas!

Skrivet av Marina
De sista dagarna så är det verkligen någonting som hänt med Pontus. Han blir frustrerad för minsta lilla sak som inte går som han vill. Han blir arg och slänger saker omkring sig och springer in på soffan och skall "vila" så han får sina nappar.

Han har varit väldigt intresserad av bokstäver sedan en tid och kommer med tidningar och böcker och frågar vad bokstäverna heter. Nu de senaste dagarna så har han försökt att skriva några bokstäver och ibland har han fått till någon bokstav (av ren tur antar jag) men när det inte går som han vill så blir han så frustrerad!! Jag säger åt honom att rita någonting annat istället, men nej skall han göra ett M så skall han och han blir som sagt var riktigt arg när det inte går.
Vi har inte på något sätt försökt att få honom intresserad av bokstäver utan det har kommit självmant men som det är just nu så tror jag snart att jag tar bort pennorna. Han skall bara skriva bokstäver och blir frustrerad och jag blir till slut irriterad och Albin är i en tillväxtperiod och vill ha mat och närhet HELA tiden och ja så är livet för mig just nu. *puh*
Svar på tråden: Frustrerad tvååring utlånas!

Vet hur det är...och det går över:-)

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Alice var precis likadan. Hon började skriva bokstäver ganska tidigt, och blev precis som du säger om Puntus jättearg och frustrerad när det inte gick. Hon är lite av en perfektionist och det där gick i perioder. Inte fick man hjälpa till heller, då blev hon bara arg. Men å andra sidan har hon ju iom det varit ihärdig att träna, och övning ger färdighet:-)

Alice var inte så förtjust i fingerfärg, men kanske det vore en idé att låta Pontus skriva bokstäverna i fingerfärg. Vi skrev bokstäver i sanden den sommaren då Alice var 2 på väg mot 3, hon tyckte att det var jätteroligt och fick bättre kläm på formerna när hon skrev med fingret.

Valdemar tycker också att det är kul mer bokstäver, han skriver O i många olika varianter, och är så nöjd med det. Tack o lov är han inte lika petig som Alice, går det inte så gör han nåt annat istället. Eller så ritar han en kludd, och säger att det är M eller K eller nåt annat, och är nöjd med det fast det inte är alls likt *s*

En bok som är väldigt poppis hemma hos oss är Jan Lööfs ABC-bok. Valdemar gillar hans böcker (morfar sjörövaren osv) vet inte om det är något med teckningarna eller vad det är. Den vill han ofta läsa. Likaså sifferboken (också av Jan Lööf), den är nog favoriten, den tycker Valdemar är jättebra.
 

Sifferboken gillar mina barn.

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & bf 20/4
Fast jag tycker den är helkonstig, handlar ju om allt annat än siffror! *?* Däremot gillar jag Ellens A-B-C resp. 1-2-3. Och där faller även illustrationerna mig i smaken, fast det är ju barnen som ska gilla det, så det blir mycket Jan Lööf här också (tyvärr tycker jag).
 

Så kul...

Skrivet av  Anna-Carin
ja, inte att han är frustrerad såklart *s* men att han gillar bokstäver! Pontus tycker också att det är jätteskoj och kan faktiskt ganska många. Vi kör Fem myror-videon för honom och den tycker han är jätteintressant!

Kan han rita gubbar eller så? Jag blir SÅ impad av att han kan skriva...vilken duktig liten kille!!
 

Artiklar från Familjeliv