Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har jag varit på gastroskpi

Skrivet av Kristina S
äntligen! Det är ju inte världens roligaste undersökning, kan man ju säga, men det bästa var ändå att jag fick beskedet att mina egna teorier stämmer. Av någon anledning sluter inte min övre magmun tätt och jag har fått en inflammation i matstrupen, men det är inget farligt, som jag trott i mina svagaste ögonblick. Så nu pustar jag ut, och fortsätter äta försiktigt och knapra på mina tabletter.
Svar på tråden: Nu har jag varit på gastroskpi

Vilken...

Skrivet av  Nickis@
...lättnad det måste vara att nu veta vad som är problemet!! Kommer du bli frisk efter behandlingen eller måste du opereras eller dyl?
 

Jag vet faktiskt inte

Skrivet av  Kristina S
Läkaren jag träffade igår var minst sagt korthuggen (faktiskt på gränsen till otrevlig), så jag har ganska mycket att fråga min vanliga läkare om. Vad jag förstår har många människor sådana här problem kroniskt, och i svåra fall opererar man. Man blir ju inte frisk av medicinen, den tar bara bort symptomen.
 

Oj!

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Men så skönt att det inte var något farligt, fast det kan ju vara jättejobbigt ändå. Kommer det att gå över? Hoppas att medicinen hjälper så att det går att härda ut, stackare:-(

Hur har det annars gått på jobbet? Är det lugnare nu?

Själv har jag det lite lugnare efter att ha sagt ifrån ordentligt, men det resulterade egentligen bara i att jag har frånsagt mig en del roliga uppgifter, som jag omöjligen kan hinna. Trist, men realistiskt. Men nu är det iaf inte många veckor kvar till jul, så jag ska väl kunna härda ut!
 

Hej!

Skrivet av  Kristina S
Jo, medicinen hjälper faktiskt hyfsat, så jag kan inte klaga. Men jag bekymrar mig lite över att den ju faktiskt inte löser själva problemet. Matinnehållet åker ju fortfarande upp, det gör bara mindre skada nu. För tillfället har jag inga svar alls när det gäller framtiden.

Skönt att höra att du fått det lugnare på jobbet. Tyvärr är det ju så att man ibland måste säga nej till roliga saker för att överleva. Jag har också fått det lugnare. Dels är det mindre att göra, dels har min kollegas vikarie kommit, och det är en mycket snabbtänkt och duktig tjej.

Kramar till dig!
 

Huvva

Skrivet av  Anna-Carin m. Emma & Pontus
Nä fy 17 för gastroskopi...förstår att det inte var så vidare trevligt. Skönt ändå att du fick svar på att det inte var det värsta, även om det sannerligen inte är ett litet problem för det.

Hoppas att det snart kommer att gå över!
 

stackare

Skrivet av  Amanda med viktor-02, Oscar&Hanna-04
har själv gjort gastroskopi för ett antal år sedan. Kommer fortfarande ihåg hur hemskt det var.
Har samma problem att övre magmunnen inte sluter sig. Det gör att man skall vara försiktig med vissa saker som man stoppar i sig. Inte dricka för mkt kaffe, inte för mkt vin eller starkt kryddad mat eller fet mat. osv. Jag fick en lista på alla livets godsaker som man helst skall avstå iffår för att slippa symptom.

Skönt i alla fall att det inte var något allvarligare. Gaviscon brukar hjälpa en del när man men fuskat med kosten men det smakar peckka.

kram

Amanda
 

Åh, en olyckssyster!

Skrivet av  Kristina S
Ja, jag har ju gått på dietmat ett tag nu, och äter Nexium för att bli av med inflammationen i matstrupen. Har du problem konstant eller kommer det och går? Har du några tips på vad man kan äta och vad man bör undvika, förutom de som står i broschyrerna man får?
 

Skönt att äntligen få svar på

Skrivet av  Marina
vad det är man lider så väldigt av. Ja tyvärr så tänker man sig alltid in i det värsta scenariot jämt. Varför är det så tro?

Hoppas att tabletterna hjälper och att du slipper operation!
KRAM
 

Tack alla

Skrivet av  Kristina S
för era svar!
 

Artiklar från Familjeliv