Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå Marinas inlägg

Skrivet av Kristina S
Har ni sett den rätt osannolika diskussionen inne på Arbeta och ha barn? Där är de vilt osams om julgardiner, så upp till bevis: Hur mycket har ni pyntat, bakat och fixat och har ni ändå tid med era barn?

Själva har vi julgardiner i matrummet och köket, och jag gillar att ha julstädat, men visst tar det lite tid och kraft att fixa det och om jag inte orkade skulle jag låta bli - utan att ha det minsta dåligt samvete för det.
Svar på tråden: Apropå Marinas inlägg

Hehe medan maken..

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
dukar och korkar upp vinflaskan, så passar jag på att smita in här, så huslig är jag *s*

Allvarligt, jag har läst inne på arbeta och ha barn, och är helt förskräckt, vilken diskussion...

Såhär har vi det: Inga julgardiner, har liksom ingen tradition av det eftersom min mamma aldrig har haft det. Jag trodde inte det var så vanligt, men det var tydligen bara i min värld *s* Men julstädat, i den mån som jag orkar, jag går på sparlåga och tycker att jag gör rätt i det. Så det blir nog inte så bra som det kunde bli, jag har liiite dåligt samvete men inte så farligt.

Jag har gjort pepparkakshus, och pyntat lite, har i år gjort pysslat en paketkalender fast bara för adventspresenter, och bakat pepparkakor några gånger. Lussekatter ska vi enligt plan baka på söndag. Det är nog det som jag pallar med att göra i år.

Det mesta jag gör gör jag tillsammans med barnen, så på så vis så går inte mitt julstökande ut över tiden med dem...snarare är vi ju tillsammans lika mycket om inte mer, med allt vad pysslandet innebär. Alice är ju en hängiven pysslare och klipper och klistrar och har sig så fort hon har chansen, så då kan jag ju sitta med och bara njuta och klippa lite själv.

Om jag drar in på något är det alltså städningen, och jag tycker faktiskt som så att jag har hellre en mys/aktivitetskväll med barnen och Pontus än att stressa för att ha hemmet tip top städat. Så länge det är ok så är jag nöjd!

Jag tror för egen del att det är ren självbevarelsedrift som får mig att ha den inställningen, för jag jobbar ju heltid och har valt det, och man _kan_ inte hinna med allt. Utan får prioritera. Och alla prioriterar väl olika.

 

Oj...

Skrivet av  Anna-Carin
Då får jag spana in den diskussionen...det låter ju inte riktigt klokt att tjafsa om en sån sak!

Jag gjorde om vårt vardagsrum ganska nyligen, så jag sydde julgardiner i all hast härom veckan för att det skulle se lite trevligare ut då vi hade "vernissage". Annars har jag bara plockat fram adventsstakar och julstjärnor. Ja just ja...vi satte ut en ljusslinga på balkongen också men det blev inte så snyggt...ca var 3:e lampa fungerar *s*.

Har precis avklarat en julfest igår på skolan där vi fixat mat till 155 personer (utan riktigt kök!) så till det har all min tid och energi gått. Nästa vecka ska jag försöka slappna av och ta det lugnt med barnen så att vi kan julbaka och pyssla lite.
 

I år har jag ju lite

Skrivet av  Marina
extra tid känns det som eftersom Albin är så nöjd att bara ligga och "leka" och han sover på nätterna så jag är pigg på dagarna och då fixar jag med det ena och det andra i år.

Julgardiner har jag bara till köket och de åkte upp till första advent liksom stakarna. Jag och Pontus har hunnit med några lussebullsbak. Han tycker att det är så roligt att baka ormar.

Idag var jag och Pontus ut och satt upp ljus i den lilla enen vi har på gården samt att trätomten som står på gården åkte fram.

Inne har jag också börjat att julpynta liiite smått med bla granris runt ljuskronan mm.

Städa känns det som om man gör mer eller mindre varje dag med det blir väl ett extra ryck dagarna före jul. Då kommer även jag och Uffe att göra julmaten tillsammans. Det är mysigt.

Uffe börjar sin 5 veckors julledighet nu på måndag så då blir det lite mera tid över för pyssel. Har som "mål" att göra egna julkort så se om det blir av eller ej.
 

Artiklar från Familjeliv