Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är p-piller aborterande piller?

Skrivet av Okunnig
Jag har aldrig ätit p-piller, men började häromveckan att fundera på saken. Här har jag alltid gått omkring och trott att p-piller gör så att man inte har någon ägglossning. Men är det alltså fel?? Är det så att p-pillret gör så att det ev. befruktade ägget inte fastnar i livmodern? För MIG skulle det kännas som en abort. Jag är inte abortmotståndare, men skulle själv ha mycket svårt att genomgå en abort. Ifall det är på detta sättet så är nog inte p-piller något för mig. Det skulle kännas alldeles för obehagligt.
Svar på tråden: Är p-piller aborterande piller?

har för mig att

Skrivet av  Nettis
det finns två typer av piller, ett som stoppar ägget från att lämna äggledaren och ett som gör att det inte "fastnar" i livmodern.

Nettis
 

Jag tror...

Skrivet av  S-J
.. att det du är inne på är skillnaden mellan mini-piller och vanliga p-piller. Minipiller har bara en sorts hormon och påverkar inte direkt ägglossningen utan gör enbart det svårare för ett ev befruktat ägg att fästa (kanske gör de sekretet med svårsimmat också, men jag vet inte), medans p-piller har två olika sorters hormoner och som, förrutom det som minipillret gör, även påverkar ägglossningen.

Men, som sagt, även om syftet är att förhindra ägglossning så fungerar det inte alltid så i praktiken.
 

Så här säger de

Skrivet av  Dolphin
P piller och Pspruta:Hämmar ägglossningen, gör sekret i livmoderhalsen oigenomträngligt för spermier och livmoderslemhinnan för tunn för att ett befruktat ägg skall fästa.

Här kan du läsa
http://w1.852.telia.com/~u85208507/prevmedel.html

Källa Amelia nr 20
Claes Gottlieb gynekolog/androlog, expert på både kvinnliga o manliga reproduktionsorgan.

 

Ja, delvis, skulle jag vilja säga.

Skrivet av  S-J
P-pillrets _primära_ verkan är att göra så att man inte får ägglossning. MEN det fungerar inte alltid, så man KAN ha ägglossning ändå och därmed ha chans/risk att bli befruktad. P-pillret har då ytterligare en verkan, och det är att det påverkar livmodern så att ett befruktat ägg har svårt att fästa. Så jag skulle vilja säga att p-piller har en delvis abortiv effekt.

Hoppas du hittar ett preventivmedel du trivs helt med.
 

Artiklar från Familjeliv