Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VArför är man egentligen oregelbunden?

Skrivet av Flisans mamma
Ja, kanske är jag inte inne på rätt forum nu men jag är så frusterad. Jag har alltid haft oregelbunden mens men eftersomjag har varit rätt dålig på att bokföra mina menstrationen har jag haft väldigt dålig koll på den. Nu har jag skrivit upp precis när jag har mens, om jag har ont och hur länge den pågår. Det visar sig att jag i bland har 31 dagar mellan menstrationernas första dagar och ibland 37 dagar. Detta gör att jag inte kan använda tex p dator vilket förövrigt verkar vara p medlet för oss. Jag mår väldigt dåligt av piller och vi trivs inte med kondom. ohhh, ja blir så frusterad. Suck!
Svar på tråden: VArför är man egentligen oregelbunden?

Många faktorer spelar in..

Skrivet av  Nyfiken gul upplyser
att du är oregelbunden kan bero på detta:

1. Gener!! Hur var det för din mamma? Och mormor? Sånt går i arv.
2. Ägglossning bara ibland. Det ruckar hela menscykeln.
3. Alldeles för smal? Vad du väger spelar stor roll på hur din mens blir.
4. Väger för mycket? samma som ovan
5. Hormonrubbningar. Kan man tex se om man är extremt hårig på kroppen. (dock osäkert, men kolla ändå)
6. Övrig hälsa. Diabetes? Allergier? Hjärtproblem? Allt som har med det fysiska att göra kan rubba mensen.
7. Psykisk hälsa. Extremt deprimerade har oftast långt mellan ägglossningarna och mensen eller ingen mens alls. Folk med ätstörningar drabbas. Ibland kan ett förhållande på sparlåga slå ut mensen.
8. Stress. Har du ett stressigt jobb kan det påverka mensen. Även stress hemma kan orsaka rubbningar.
9. Gamla minnen. Om man som barn råkat ut för typ incest eller våldtäkt kan det omedvetet störa menscykeln.
10. Bantning. bantar du kan det bli hopp mellan mensen.
11. Önsketänkande. Den som starkt önskar sig att bli gravid kan få mensen att hoppa runt.
12. Medicinering. vissa mediciner kan påverka.

Så du ser, det kan vara vad som helst av detta som gör att du är oregelbunden. Det kan även finnas andra orsaker. Men mest beror det nog på den mänskliga faktorn iform av DNA. Prata med din mamma tex.
 

Artiklar från Familjeliv