Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kostar en hormonspiral?

Skrivet av sanne
Har läst nedåt om för/emot koppar/hormonspiral. Enligt min gynläkare ska inte hormonspiralen ge några biverkningar att tala om, det är samma låga dos hormon som i minipiller, men lokalt i slidan, vilket gör att biverkningarna blir än mindre än med minipiller. Hm, läser man här tror man ju att hon ljuger! Vem ska jag tro på? Vill absolut inte gå upp i vikt är redan överviktigt.

Nästa fråga är vad hormonspiralen kostar. Hon sa bara att den var dyr. Ingår den i högkostnadsskyddet? Isåfall får jag den gratis, jag äter så mycket mediciner så jag är uppe i högsta nu.

Någon som vet?
Svar på tråden: Vad kostar en hormonspiral?

Den kostar...

Skrivet av  Lilla v
... ungefär en tusenlapp, jag minns inta exakt. Ingen aning om den ingå i högkostnadsskyddet, men det borde den väl? Eller?
 

Ungefär

Skrivet av  Anonym
1300:- när jag satte in det, men det är typ 8 år sedan.
En biverkning som kan uppstå är svampinfektioner, som ständigt återkommer, p.g.a. att spiralen blir koloniserad med jästceller. var tvungen att ta ut min, för att bli bra.
 

Svamp?

Skrivet av  sanne
Det som jag har så gott om utan spiral, men det vet dom ju om på KK, hur kan dom då rekommendera den?!
 

Svamp

Skrivet av  Anonym
Hej där!

Jag hade också väldiga problem med svamp innan, men har satt in hormonspiralen för snart 3 år sedan och har inga bekymmer med det nu, annat än när jag ätit penicillin men det hade jag innan. Samtidigt förstör ju penicillinet även bra bakterier som ska finnas så det skyller jag inte alls på spiralen.

Är du fortfarande orolig att spiralen kan orsaka svamp så hör med din bm/gynekolog eller kolla på www.fass.se och sök på Levonova. Vågar inte klistra in informationen här med tanke på ev copyright. Lycka till!
 

Den ingår i högkostnadsskyddet! (IMT)

Skrivet av  Em
!
 

Artiklar från Familjeliv