Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är kondomer 100 % säkra...

Skrivet av Lotta
..så länge dom inte spricker?
Är det endast där som felprocenten ligger eller är det nåt annat som också gör kondomen osäker?
Vet man alltid om konodomen gått sönder eller ej?
Kan det bli ett litet omärkbart hål i dom?
Svar på tråden: Är kondomer 100 % säkra...

Ja!

Skrivet av  Alva
Kondomen är 100% säker om den håller sig hel, men mycket kan få den att spricka. Fabrikationfel såklart, men även yttre våld, tex naglar och smycken. Min kompis hade en katt som bet hål i en oöppnad kondom:-)

Om man knyter ihop kådisen efter användning och sedan trycker på den ser man om den har hållit sig hel eller inte. Även "omärkbara" hål syns då, genom cykelslangsprincipen... Då är det ju i o f s redan för sent, men om man är RIKTIG rädd för att bli på smällen finns det ju "dagen efter"-piller att ta till.
 

Nä, inte 100%

Skrivet av  Protan
det är inte ens kvinnlig sterilisering, som är det allra säkraste prev. medlet. Det är 99% säkerhet på det.
 

Ja, det finns en möjlighet...

Skrivet av  Alva
... de små simmarna kan simma längd penisskaftet och ut den vägen, och sen simma upp igen. Men då måste mannen ligga kvar en bra stund inne i kvinnan... Men alla kondomtillverkare och läkarsajter och sexualupplysare rekomenderar ju att dra ut direkt, så det har väl ingen missat!
 

Visst

Skrivet av  Protan
men vem vet vad som händer i stundens hetta. Alla är inte helt klara i knoppen då............
 

Alltså - och nu kanske man få skäll -

Skrivet av  hemliga mamman28
men jag har läst utländska rapporter som visar på högre felmarginal på kondomer, beroende på att de faktiskt finns porer i gummit om än väldigt små, och en spermie KAN slinka igenom. Kanske därför spermiedödande medel rekommenderas? Det som rapporten tog upp var att detta onekligen var oroande ur AIDS-synpunkt med tanke på att ett HIV-virus är betydligt MINDRE än en spermie och alltså teoretiskt sätt skulle kunna slinka igenom en por.
Vet inte om det finns svenska uppgifter om detta - och jag har inte rapporten framför mig men jag kan försöka hitta den om nån är intresserad...
 

Artiklar från Familjeliv