Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är p-medel alltid=frihet?

Skrivet av Beda
Det vore intressant att veta hur andra fundera kring detta. Är preventivmedel då menar jag de hormonella samt kopparspiral, befriande för kvinnan eller är det tvärtom ännu ett förtryck? Genom att kvinnan alltid (rent tekniskt sett) är tillgängliga för sex.

Kvinnor står ut med mycket för att få ett tillförlitlig preventiv medtod; smärtsamma ingrepp, blödningar, humörsvängningar, viktökning och tom blodpropp. Frågan är om det är så befriande. Vad tycker ni?
Svar på tråden: Är p-medel alltid=frihet?

Intressant fråga!

Skrivet av  Kattis
Jag har faktiskt också funderat i samma banor som du.

Och jag tror att p-medel både kan ses som frigörande för kvinnan och som raka motsatsen, dvs ofrihet.

De är ju frigörande i den bemärkelsen att kvinnan kan få njuta av sin sexualitet utan att behöva oroa sig för oönskade graviditeter. Genom historien så har ju vi kvinnor inte kunnat göra det. Och det är ju viktigt att vi kvinnor själva kan bestämma om/när vi vill bli med barn eller ej.

Men samtidigt så är det ju precis som du säger - p-medlen har en lång rad biverkningar som drabbar oss, och egentligen kan man ju säga att alla kvinnor som använder hormonella p-medel fungerar som ett slags försökskaniner åt läkemedelsbolagen, som dessutom kammar hem enorma summor pengar tack vare oss kvinnor.

Och man kan ju fråga sig vad som egentligen är syftet med dessa p-medel: Att frigöra oss kvinnor och låta oss få ha sex utan att behöva oroa oss för att bli gravida - eller att se till att vi kvinnor ständigt ska vara tillgängliga för sex utan att mannen behöver ta något som helst ansvar för oönskade graviditeter. Det ansvaret får vi kvinnor ta, med vår hälsa som insats, eftersom alla dessa p-medel faktiskt HAR biverkningar.

Själv slutade jag med p-piller efter att min första graviditet. Då kände jag att jag inte längre ville manipulera min kropp med syntetiska hormoner. Jag har använt amning som p-metod under de första 6 månaderna efter mina förlossningar, och sedan pessar som har funkat alldeles utmärkt för mig.

 

Det beror ju på hur man ser på sex...

Skrivet av  Alven
Ser man sex som något kvinnan bara gör för att hålla mannen på gott humör, så är det ju som du säger.

Men jag måste erkänna att jag njuter mycket av sex och inte skulle kunna tänka mig ett liv utan det. Därför har preventivmedel alltid inneburit en frihet för mig, en frihet som ligger i att slippa vara orolig för att bli gravid när det inte passade.

Nu använder jag inga hormonella p-medel längre, jag skulle välkomna en graviditet. Men det skulle inte mannen, så nu är det han som skyddar sig. Det innebär en frihet för honom!
 

oavsett..

Skrivet av  Beda
synen på sex så har hormonella p-medel fler och allvarligare biverkningar än vad som borde vara acceptabelt.
En vanlig biverkning är att sexlusten försvinner(har drabbat mig både med p-piller och med Levonova). Lite snopet står man där med sin frihet från oro att bli gravid utan lust till sex.
 

Nja....

Skrivet av  Kattis, 24
jag tycker nog att det är lite av varje.

Det är bra att vi kvinnor kan skydda oss mot oönskade graviditeter och att vi genom preventivmedel får friheten att ha sex med vem vi vill.
Dessvärre är väl det, det som är kruxet.Även nu på 2000-talet så är det opassande för en kvinna att ha sex med olika män och att bejaka sin sexualitet.
Valet och friheten i att kunna ha ett fullgott skydd, skyddar dessvärre inte mot dåliga rykten osv.

Dagens unga, yngre än mig "får" gärna vara kåta,men absolut inte ha sex med hur många som helst.
Ja, om du inte är kille då....

Jag tycker alltså att friheten är att vi kan ha en egen preventivmetod och kan välja att inte bli gravida, men samtidigt är det ett förtryck eftersom vi helst inte ska ha sex i vilket fall som helst.
Inte med alltför många i alla fall....

Kram
 

Visst är det så..

Skrivet av  Beda
som du säger att kvinnor/tjejer inte får leva ut sin sexualitet. Men om man vill ha sex när andan faller på (då menar jag utanför ett fast förhållande) så finns ju kondomen som inte bara skyddar mot oönskade graviditeter.

 

Ja, naturligtvis....

Skrivet av  Kattis, 24
men alla killar är nog inte intresserade av att använda kondom(inte ens vid ett ONS) och då blir det tjejen som får tillhandahålla skyddet.
Egentligen borde man tacka nej vid ett sånt tillfälle, men jag tror inte att alla gör det.Kanske är det främsr yngre tjejer som inte vet vad de ska ta sig till.

Den dagen det kommer ett p-piller(eller dyl.) för män så vill jag att min sambo kan ta på sig det ansvaret...
Jag har spiral nu och även om den inte bidrar till några större problem, så känns det "underligt" att ha något främmande i kroppen.
Innan det hade jag p-piller och blev som Mr Hyde personifierad.... :-)

Näe, fram för ett annat p-skydd för männen!

Kram
 

Diskuterade..

Skrivet av  Beda
p-medel för män med min bm hon sa att de försök de gjort hittils gett svåra biverkningar. Man kan ju undra om biverkningarna verkligen var värre en de kvinnor stått och står ut med eller om de bara ställs högre krav på p-piller för män.
 

Kalla mig konservativ

Skrivet av  Anna-Karin
men p-medel anser jag bara vara frihet. Jag tar ansvar för MIN kropp och det är mer än vad kvinnor, historisk sett, har kunnat göra tidigare.

Visst, det finns ett flertal otäcka biverkningar av vissa p-medel. Men vad är biverkningarna av en oönskad graviditet? Abort eller ett barn. Och för någon som absolut inte vill ha barn, kan det vara en nog så hemsk biverkning.

Nä, när den dagen kommer då även män kan föda barn, då kan jag hålla med om det ni säger. Men idag kan män "strö sin vildhavre", som det så poetiskt kallas, och kvinnorna får stå med ansvaret av ev. graviditeter. Och med dem ingångsvärdena är iaf inte jag beredd att överlämna ansvaret över min kropp till någon annan. Även om det skulle vara till min man. Det är min kropp och därför oxå mitt ansvar.

Sen kanske vi kvinnor måste bli bättre på att pressa läkemedelsföretagen på att ta fram riskfria p-medel. För det skulle ju även de tjäna på.

 

Personligen väljer jag bort

Skrivet av  MA
allt utom barriärmetoder (dvs kondom och pessar) - det känns säkert och rättvist så!
 

Artiklar från Familjeliv