Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pessar - kan det va nåt?

Skrivet av Marie
Eftersom inga hormonella preventivmetoder verkar passa mig så funderar jag på pessar. Det verkar vara ganska ovanligt numera, min bm har inte ens pratat om det som ett alternativ, det var typ "p-piller, minipiller eller spiral" som gällde.

Är det svårt att prova ut pessaret?

Vad kostar det?

Är det krångligt att använda det?
Svar på tråden: Pessar - kan det va nåt?

Hej

Skrivet av  Ursula
Pessar är värt att prova tycker jag. Det är inte svårt att prova ut det, men gå gärna till en bm/gyn du trivs med för det blir en del rotande där nere :-)
Tror jag betalade 300-400kr för pessaret, införare och spermiedödande gel.
Om det är krångligt att använda beror nog på hur motiverad du är och vilken toleransnivå för krångel du har. Själv tyckte jag faktiskt att det var rätt krångligt men många tycker att det är jätte smidigt. Ett stort plus är att du slipper hormoner och främmande föremål i kroppen och det kan ju vara värt det lilla besväret.
 

inte så krångligt

Skrivet av  Sara
Är det svårt att prova ut pessaret?
S: Nej, det är inte svårt

Vad kostar det?
S: Jag fick det gratis -behöver bara köpa till spermiedödande medel, och det är inte så dyrt.

Är det krångligt att använda det?
S: Jag skulle säga att det är aningen krångligare än kondom. Men eftersom man inte behöver göra det "i stundens hetta" så känns det i alla fall enklare. Under själva akten behöver man inte tänka på det alls.

Ett tag hade jag torra slemhinnor och då kunde det göra litet ont att sätta i och ta ut -men normalt sett är det inte så.
 

Artiklar från Familjeliv