Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hormonspiral vs p-piller...

Skrivet av Sharp
Jag ska snart få mitt andra barn och det börjar bli så dax att fundera på vad man ska ha för p-medel efteråt. Jag har ätit p-piller (Trionetta) i massor av år och de har alltid fungerat jättebra, inga biverkningar att tala om eller så. Jag kan tänka mig att fortsätta med dem men funderar ändå på en Levonova då det där med att slippa ha mens låter väldigt lockande! Fast man tvekar ju lite när man hör om hur dåligt många mår av den. Men har man i alla år klarat av p-piller bra så borde man väl inte vara så "känslig" för hormoner utan klara av Levonova utan problem också eller? Vad har ni för erfarenheter, ni som testat båda?
Svar på tråden: Hormonspiral vs p-piller...

Hej!

Skrivet av  Chrillan
Jag har ätit p-piller och klarade det ganska bra, inga biverkningar som jag kommer ihåg (det är 11 år sen).
Däremot klarade jag _inte_ Levonovan, blev jättedeppad!

Många mår ju bra med Levonovan, så du bör kanske testa. Ha bara inte alltför höga förväntningar på att slippa mensen... Jag slapp den inte och fick dessutom mycket mellanblödningar.

Sorry, ett snabbt svar i all hast :-)
 

Jätte NÖJD med

Skrivet av  A
hormonspiral!!! Har i och för sig bara haft den i några månader. Mensen har varit ungefär som vanligt någon dag längre men mindre blod. Ingenting annat. Möjligtvis lite mer sexlust och lite bättre hud.
P-piller har jag inte testat pga att jag är livrädd för österogen. Men som sagt SUPERNÖJD med Levonovan!!!
 

Hormonspiralen

Skrivet av  ano
har funkat bra för mig, fast det tog över året innan man blev mensfri. Däremot blev blödningarna små och smärtfria snabbt!
 

tips

Skrivet av  Neaten
Tycker absolut att du ska prova hormonspiralen!
Jag hade inga bekymmer av den, och jag har också klarat p-piller bra tidigare.
Min gynekolog sa att man bör sätta in spiralen när man har mens, för då får man mindre problem med mellan blödningar etc.
Och det stämde verkligen för mig, jag blödde då den sattes in, sen hade jag bara ett par små blödningar under alla år jag hade spiralen!
(Rent praktiskt gick det till så att jag var hos gyn och fick receptet på spralen som jag hämtade ut direkt. Sen ringde jag till dem då mensen kom så fick jag en tid i stort sett direkt, det tar inte så lång tid att sätta in en spiral. Inte gör det särskillt ont heller, det är bra att ta två alvedon i förväg, för det molvärker liiite efteråt)
 

Artiklar från Familjeliv