Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite nervös, glömt piller!

Skrivet av Tätismamma till två
Hej på er!

Äter Cerazette minipiller sedan några månader tillbaka. Är väl inte helt nöjd med dem pga mellanblödningar så jag funderade på att byta tillbaka till mina vanliga kombinerade.

När Cerazettekartan tog slut så fick jag precis mens så jag tänkte vänta med att börja på de kombinerade tills efter mensen. Fick mens den 14 sep och den 21 sep hade vi sex utan att tänka oss för! Jag hade inte börjat med de kombinerade pillrena än och dum som jag var tänkte jag att jag kan lika gärna käka upp den karta Cerazette jag har kvar först.

Alltså hade jag inte tagit några piller på ca en vecka, tog ett minipiller på måndagen, hade sex på tisdagen och glömde ta piller på onsdagen. Har tagit idag dock. Jag vet att jag slarvat rejält och skulle jag blivit gravid så är det bara att fullfölja det hela.

Måste bara fråga om någon av er vet hur "farligt" det är att vara utan skydd i en vecka, ta ett minipiller, ha sex och glömma nästa piller. Ägglossningen borde vara nästa vecka men jag känner aldrig av den så jag vet inte säkert! Usch vad svamligt det blev! Nervös!
Svar på tråden: Lite nervös, glömt piller!

För minipiller

Skrivet av  ano
har du ca tre timmars tidskillnad på dig.
Har du glömt en dag så är det annat skydd i ca två v. som gäller för att vara säker, så ur den synvinkeln var du alltså helt oskyddad.
Varför tänkte du vänta tills efter mensen med att börja med ny sort? Gör man så dröjer det också ca två v. för att få full effekt!
Börjar man däremot på första mensdagen har man fullgott skydd direkt!
Eftersom det inte var i samband med ägglossningen är nog inte risken överhängande ändå...
 

Hoppsan!

Skrivet av  Tätismamma till två
Jag är nog ganska dåligt insatt och allmänt vimsig! Tänkte att man ju gör uppehåll med de kombinerade pillrena under mensen. Därför väntade jag.

Får hålla tmmarna att ägglossningen inte är lika virrig som jag!

Tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv