Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kopparspiral

Skrivet av Nollan
Jag ska snart sätta in en kopparspiral och undrar då vilka erfarenheter ni har av själva insättandet. Gjorde det ont? Gick det snabbt? Jag gillar inte gynbesök och brukar tycka att det gör ont så jag är lite nervös.
Svar på tråden: Kopparspiral

ont ja

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Det gjorde ont jätte ont men det gick så fort det onda var över på en halv sekund så man klarar det. Så var det för mig i alla fall.
 

Du kan ta

Skrivet av  ano
värktabletter innan! Jag rekommenderades ta två 400 mg Ipren (engångsdos) ca 30 min före insättandet! Då var det hspiral, men insättandet är nog ganska likartat....
 

Satt in en för en vecka sedan

Skrivet av  Rita ensam m 3
och det var inte alls otäckt. Det måste bero på hur lätt på handen läkaren är. Jag har satt in spiral förut och fått så ont att jag svimmat. Jag blödde lite grann efteråt. Det var lite ömt också, men inget mer.
 

Mina erfarenheter

Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
jag satte in k-spiral i aug-03 och jag tyckte inte att det kändes alls. Det gick dessutom jättesnabt.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Nollan
Det låter som en bra idé att ladda upp med lite Ipren då.
 

Jag

Skrivet av  znigeln
gillar inte heller gynbesök, men jag tyckte inte alls att det gjorde ont. Kändes knappt faktiskt.
 

Kände

Skrivet av  Tanja
inget alls överhuvudtaget, förrutom när läkaren "tvättade mig" och rörde runt i flera minuter.
Jag var själv väldigt orolig av att det skulle göra ont. Fråga min BM om råd och hon sa att jag skulle ta en värktablett innan jag åkte till gynekologen. När jag satt i bilen då kom jag på att jag hade glömt värktabletten :/.

När gynekolgen skulle sätta in spiralen sa han att "snart så känner du som ett stort nyp". Efter en minut frågade jag, "när kommer nypet?". Svaret jag fick: Vi är färdiga nu jag ska bara se om spiralen sitter rätt med VUL.

Slappna bara av tänk på åatt själva "montaget" av spiralen går jättesnabbt och förhoppningsvis kommer du inte att ha ont.

Det är kanske bra att ta en värktablett för efteråt känner man sig lite obehag men ingen smärta.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv