Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nu hämtat min NuvaRing

Skrivet av Ika
Efter diskussioner med gyn så kom vi fram till att det absolut var värt att prova! Jag kan inte äta vanliga p-piller pga av instabil mage, spiral är inte att tänka på (önskar fler barn...typ nästa år) och p-sprutan gick fet-bort (är extremt spruträdd). Så nu är det bara att invänta mensen och sen ska ringen in! Min gyn ville gärna att jag hörde av mig efter första ringen för att berätta hur jag mådde. Det finns inte så mkt erfarenhet än av den i Sverige. Nån mer som har eller tänker skaffa en ring?
Svar på tråden: Har nu hämtat min NuvaRing

Vad är det?? *imt*

Skrivet av  Anna
.
 

den

Skrivet av  susanne
ser ut som en armring i plast, fast lite mindre förstås, du för in den bara i slidan din första mensdag och tar ut den efter 3 veckor. uppehåll en vecka .den "utsöndrar" hormonerna som ska skydda dig mot att bli gravid men med en mindre mängd för den påverkar livmodern direkt då den ligger så nära . den tydligen ska man inte gå upp lika mycket i vikt av den heller för vissa är ju benägna att gå upp av hormoner.
 

Andra ringen inne nu

Skrivet av  Liza
Och det blir troligtvis inga fler. När jag tar ut den här om ca två veckor så ska jag försöka hitta något annat alternativ.

Jag gillade att det är lägre hormonutsöndring och att det inte påverkar levern. Men jag trivs inte med att ständigt ha något i vaginan. har fått ganska rikliga flytningar som jag upplever som jobbigt. Sexet har också blivit lite lidande. Petting med ringen inne fungerar t ex dåligt, jag har "muspruttat" ganska mycket (vilket inte brukar hända oss) och ibland har det liksom nypt till, gjort ont när vi haft sex. Nu senast blödde jag och jag antar att det var för att det nypt till.

Trist, för jag ville verkligen att det skulle fungera för mig.

 

Låter verkligen som en \'armring\'

Skrivet av  Anna
är den såpass hård? Trodde att om det är nåt man ska stoppa in borde den vara lite mjuk och följsam??
 

nja, inte hård

Skrivet av  Liza
Men inte jätteföljsam heller. Snarare "spänstig"... Man klämmer ihop den när man stoppar in den, men den spänns ju ut. Man känner inte av att man har den.

 

Har också

Skrivet av  Snart steriliserad
andra ringen inne nu. När denna åkt ut kommer heller inte jag sätta in en ny. Har precis som du blivit irriterar i slidan och fått mycket flytningar. Jag har också sveda och klåda som vid svamp fast det inte är det. Annars har jag varit nöjd med den då jag inte haft de "hormonella" biverkningar jag får om jag äter P-piller.
 

Artiklar från Familjeliv