Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

orolig som skrev förrut

Skrivet av orolig
Har bokat tid för kontroll hos BM. Men fick tid först på måndag. Vågar jag ha samlag eller är finns det en risk att jag blir med barn om kopparspiralen glidit ned? Jag tycker att jag känner något hårt där trådarna tar slut och BM tyckte att det borde kollas. Det borde ju rimligtvis vara koppar i livmodern fast den sitter längre ned, förstå rni hur jag menar? Har någon varit med om att kopparspiralen gled ut?
Svar på tråden: orolig som skrev förrut

Beror nog på hur hemskt det skulle vara

Skrivet av  marib
med en graviditet *ler*
FÖr om du har samlag under helgen och den glider ut efteråt så kan det vara kört.
Rekommenderar att du anv kondom om det skulle vara en katastrof
 

det är nog inte katastrof

Skrivet av  orolig
Men jag förstår inte logiken. Eftersom den sitter där, dock lite långt ned, så borde den ju skydda ....
 

Retar livmodern

Skrivet av  Sara
många bud här angående kopparspiralens funktion =)
Alltså, jag har bestämt för mig att kopparspiralens funktion är att ligga emot livmoderväggarna och reta den så att den tror att det redan sitter ett foster där och därmed kan ett nytt ev. befruktat ägg inte fästa. Något sånt, i kombination med att kopparen som avges gör miljön ogästvänlig. Att spiralen på något sätt skulle "täppa till" så att man inte kan bli gravid är helt fel.
Så du kan bli gravid trots att spiralen sitter i om än fel, den retar ju fortfarande väggarna men inte lika "bra"... gissar jag.
 

Det är ju inte

Skrivet av  Perni
kopparen som gör att du inte blir gravid.
Utan det är ju själva spiralen som stänger vägarna....
 

Jomen, visst utsöndrar spiralen koppar som ska

Skrivet av  chill
göra det svårare för ägget att fastna? Så har jag förstått det hela i alla fall...
 

?

Skrivet av  orolig
Har jag aldrig hört? Jag trodde att det var kopparen som gör att miljön kring livmoderväggarna bli ogynsam för ett ägg att fastna.
 

Jo nog är det väl så

Skrivet av  marib
det har jag också hört. Själva spiralen _kan_ inte täppa till så.
Vad jag menade tidigare var väl snarare att om du har samlag tex i kväll och spiralen ramlar ur i morgon så vet jag inte hur länge livmodern är ogästvänlig.
Jag blev gravid i samband med uttag :-)
 

Jo,

Skrivet av  Ursula
det är kopparen som spiralen utsöndrar som gör miljön i livmodern ogästvänlig. Men spermiernas befruktningsförmåga lär också påverkas negativt av kopparspiralen. Jag förstår inte hur du menar Perni, hur då stänger vägarna?
 

Artiklar från Familjeliv