Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om pessar

Skrivet av ¤MAMMA¤
Har aldrig hänt förut men alldeles nyligen drog sonen ut en låda i badrummet och jag fick syn på asken. TOM! men vad f.n tänkte jag, var är pessaret? Jo, då hade jag ju givetvis missat att plocka ut det! Och vi hade sex för ca 24(!) timmar sen...

Kan det vara farligt?
Svar på tråden: En fråga om pessar

bara du mår bra är det ok

Skrivet av  Sara
Om du mår bra är det nog ingen fara.

Man kan, tror jag, på "tampongsjukan" om man har pessaret inne för länge. Det är något med hög feber, eller nå\'t. Men har du inte det, eller mår dåligt på annat sätt, så är det väl bara att plocka ut det.
 

Inget svar

Skrivet av  Sara
men jag undrar hur man använder pessar, funderar lite på att testa sånt nu men det verkar ovanligt och känns nästan pinsamt att fråga om på efterkontrollen =)
De jag sett ser så stora ut, är det inte obekvämt? Ska bm i så fall prova ut ett sånt åt mig på efterkontrollen, för det finns väl flera storlekar?
Och hur får man ut det utan att riskera att spermier som fastnat på det kommer åt livmodertappen så man blir gravid ändå?
Har fått barn nyss, tål inga hormonpreparat, vill inte sterilisera mig, avskyr kondom, vågar kanske inte kopparspiral... men det är pessar eller kopparspiral det står mellan.
 

Om det är obekvämt..

Skrivet av  S-J
.. så sitter det fel eller är fel storlek, för är det rätt så känns det inte. Och efter lite träning går det också snabbt att sätat in, åtminstone för mig.
Ja det finns olika storlekar och BM/gyn känner efter vilket som passar bäst.
Man har det inne minst 6 timmar efter samlaget och man har spermiedödande medel på när man för in det. Så sitter det spermier på när du tar ut det är de inte så välmående *s* och är inte kapabla att simma in och befrukta nåt ägg.
 

Artiklar från Familjeliv