Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pessar?

Skrivet av Johanna
Under ett 3 års långt förhållande med en kille använde vi jämt kondom. Har nu ett år senare träffat en ny kille och vill testa något annat.

Har blivit rekommenderad pessar då jag har nålfobi och är för glömsk för att komma ihåg p-piller. Dessutom vill jag inte mixtra med hormoner.... men jag har lite frågor då, till er som vet.

* Sätter man in det innan man ska ha sex och tar ut det efteråt, eller har man pessar inne jämt?

* Hur pass säkert är det?

* Är det svårt/jobbigt att sätta in? Hur gör man?

* Måste man få det utskrivet hos gynekolog?

Svar på tråden: Pessar?

Pessarsvar.

Skrivet av  S-J *~< l :-)
* Sätter man in det innan man ska ha sex och tar ut det efteråt, eller har man pessar inne jämt?
- Man sätter in det före samlaget, antinen precis innan elle en stund innan (max en timme tror jag). Efteråt ska det sitta inne minst 6 timmar. Men eftersom det inte känns kan man göra i princip vad sm helst ändå.

* Hur pass säkert är det?
- Om man använder det rätt, dvs har det kvar minst 6 timmar, använder den spermiedlödande krämen osv, har det en säkerhet på ca 97%.

* Är det svårt/jobbigt att sätta in? Hur gör man?
- Efter lite övning är det inte svårt. Man tar på den spermiedödande krämen, och för n pessaret djupt i slidan med fingarna eller med en införare, och så att det täcker livmodermunnen. Det är svårt att beskriva i skrift, men den BM/gyn som skriver ut det till dig kan visa.

* Måste man få det utskrivet hos gynekolog?
- Om man vill kunna lita på det: ja då måste man det, eller hos BM. För en storlek passar inte alla, det beror bl a på livmodertapens läge och storlek, fel storek sänker säkerheten. Dessutom kan som sagt gyn/BM noga visa dig hur du för in det.
 

Tack så jättemycket för svar :) *imt*

Skrivet av  Johanna
 

Artiklar från Familjeliv