Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om VAB

Skrivet av memim
Hur är det nu igen med VAB.
Hur gör ni om det är så att er ordinarie arbetstid är från 8-4 och ni är hemma med sjukt barn. Betänk att ni har möjlighet att ändra arbetstiden till 2-10. Ändrar ni så ni kan åka på jobb el är ni hemma punkt slut.

Imorgon jobbar jag halv1-halv9. Maken 8-17,
Nu ska jag på allergitester o. kommer hem 14ca. Detta vet de om på jobbet o. jag ska alltså jobba från 14-22 istället.

Nu när Sander är sjuk så måste nån vara hemma. Maken har jättestress på jobbet o. har jobbat endel hemmifrån (övertid) i helgen. Nu tänkte vi göra så att när jag kommer från Vasa imorgon så åker maken på jobb o. jobbar till 8 och resten hemifrån. Jag stannar hemma med Sander. Tekniskt möjligt att jag får barnvakt på kvällen o. således KAN jobba typ 5-6timmar. Hör det då till att jag åker på jobb el kan jag med gott samvete stanna hemma.

Rörigt- jag vet, men dock ett dilemma.
Svar på tråden: Fråga om VAB

Vabbar man

Skrivet av  Lialia
är man väl hemma hela dagen? Om jag förstod frågan rätt. Oavsett när på dagen man skulle ha jobbat. Här får man ersättning från FK när man vabbar och inget från arbetsgivaren och man vill ju knappast jobba gratis.
 

Äsh

Skrivet av  Lialia
läste igen och såg att ni kunde pussla så att båda var hemma och påsåvis inte VABBA i dess riktiga mening. Det är ju bra om man slipper förlora pengar, att kunna dela dagen utan att någon behöver missa en arbetsdag på jobbet. Har jag förstått dig rätt?
 

JUpp

Skrivet av  memim
Grejen är den, att det spelar ingen större roll för mig att inkomsten blir sämre-
Jag VILL inte jobba imorgon eftersom det är så slitsamt med pusslandet. Jag har ju ändå kört 200km och varit till läkare innan jag ska på jobb, maken måste oavsett jobba så han får ju ändå flytta sin arbetstid hur vi än gör..

Väljer jag att gå till jobbet får ju maken jobba hemifrån m alla ungarna här. Slitsamt för både han och barnen. Men sen har jag dåligt samvete för jag KAN ju jobba..men vill inte för att det blir så omständigt.
 

Dåligt samvete

Skrivet av  fru Bill
har man alldeles för mycket av och oftast helt i onödan. Jag tycker du ska stanna hemma om du känner att det skulle kännas bättre!!!!
 

Ok

Skrivet av  memim
Pejlar läget på mitt jobb imorgon.
Ska vi måla på kvällen blir jag nästan tvungen att åka för annars får de omplacera 3 andra o. då tar det väl hus i ***.

 

Frågan är väl

Skrivet av  fru Bill
om du känner att du orkar. Att det skulle gå rent praktiskt betyder ju inte att det är bästa lösningen. I alla fall inte om det betyder att du är så slut dagen efter att du jobbar sämre då, eller ännu värre blir sjuk själv.
 

Precis, bra sagt *imt*

Skrivet av  Lialia
 

Visst orkar jag!

Skrivet av  memim
Flyttade ju fram mitt jobb två gånger förra veckan så jag hann till läkare innan jag jobba. Men slitsamt är det ju. För alla. Ungarna såg jag ju inte knappt.

Men jag har liksom inte alltid lust att vara duktig o. pussla. Men vet inte om det är FRÄCKT att stanna hemma fast man kunde få det att gå ihop.
 

Tycker inte

Skrivet av  fru Bill
det är fräckt att stanna hemma.
 

Ditt barn är sjukt

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Jag tycker att du ska stanna hemma med gott samvete. Du kan ju i alla fall inte jobba hela ditt arbetspass, så jag tycker inte alls att du ska känna att du måste åka in och jobba bara för att det är tekniskt möjligt. Och allt hängde väl på om ni fick barnvakt också ? Nä, stanna hemma och njut av det istället !
 

Sant

Skrivet av  memim
Tyvärr är min arbetsplats ett rent "jobba in frånvaro" paradis. Där jobbar man in det ena och det andra i all oändlighet för att inte ha minsta frånvaro- dessutom är det som en oskriven lag att man är närvarande el jobbar in. I vått o. torrt.

Sura miner har jag sett för att jag flyttat arbtider pga egna läkarbesök. Inte från ledningen men från gräsrötterna.
 

Beror på

Skrivet av  kika
hur det är på jobbet, vi går om varandra om det går. Åtminstone på makens jobb frågas efter mina tider o han kan inte vara hemma mer än de tider jag arbetar, även om det bara gäller typ några timmar.
Vet inte säkert vad som gäller för mig, har aldrig tagit reda på då det är maken som får vara hemma med sjuka barn hos oss.


Har inte skrivit förr, bara läst hittills o bor också i Finland.
 

Hej,

Skrivet av  memim
Imorgon blir det liksom knepigt. Pga att jag MÅSTE till läkare (uppföljning av tester) så kan jag inte vara hemma med Sander på morgonen.
Så maken måste vara hemma. Nu blir det ju så att han jobbar in morgonens frånvaro på kvällen när jag skulle jobbat. Och då ska vem? sköta barnen.

Det naturliga vore ju att han stannade hemma. Men det leder till att han får jobba in det sen på nätterna hemifrån. För jag kommer jobba alla övriga kvällar denna vecka, och han kommer måsta jobba in det han är borta (drunknar i arbete)

Jag skulle nu aldrig ta vab om han är hemma!
 

Läste

Skrivet av  kika
tydligen lite slarvigt, o såg bara att han skulle jobba hemifrån.
Men om han är borta från att du kommer hem o till åtta skulle jag nog stanna hemma själv, speciellt efter att ha kört fram o tillbaka till Vasa.
 

Är själv hemma och vabbar

Skrivet av  Anna-68 m Nova
med Nova som är snorig och hostig och för mig finns inget alternativ. Både jag och maken är lärare och har fasta arbetstider men idag var det lättare för mig att vara hemma. Problemet är ju att hitta en vikarie och det brukar jag fixa själv, samt lektionsplanering så en del av jobbet gör jag ju själv även om jag inte får betalt :(.
Jag tycker att du absolut kan vara hemma ( för sent svar såg jag nu eftersom det redan är måndag)och hoppas att du är det också.
Samvetet får man alltid ta en match med, tycker jag, och ibland får mina arbetskamrater övertyga mig att de kommer att överleva om jag är hemma en dag eller två.
Kram och krya på dig Sanderpojken!! Lite snoriga pussar kommer från Nova också.
 

Artiklar från Familjeliv