Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tvättar ni era döttrar?

Skrivet av Ulbo med Ella-01 & Max-99
Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska tvätta Ella i stjärten nu när hon slutat med blöja. Hon är ofta röd och har nästan som vita flytningar ibland från "snippan". Skall man tvätta snippan varje dag? Hur gör ni? Duschar ni eller sköljer av den? Tvål eller bara vatten?
Svar på tråden: Hur tvättar ni era döttrar?

Självklart tvättar vi varje dag

Skrivet av  Mega
Mina barn badar varje dag så här är det inget problem. Är hon röd så beror det ju på att det blir urinrester kvar och det fräter (och luktar!)

Om de inte badar varje dag så tvätta med en fuktig tvättlapp i alla fall. Jag tror på att tidigt lära barn personlig hygien! ;)

 

Nelly och Maya...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
badar eller duschar varje kväll så här blir det tvätt oavsett om det är blöja på eller inte. De brukar ha lite badskum i vattnet så så vansinnigt mycket tvål använder vi inte. Framför allt bör man väl inte använda tvål direkt i underlivet. Det blir nog mest lite lagom "avblaskning" här men det verkar fungera bra. ;0) Om Ella är mycket röd så kan du nog bara göra som man gör med blöjbarn, dvs tvätta lite försiktigt och smörja ordentligt efteråt. Hoppas att det blir bra snart!
 

Har ingen dotter men

Skrivet av  Linnéa m. Isak -01 & Elias -04
jag tycker ,som Mega, att det är bra att vänja barnen (både pojkar och flickor) med personlig hygien tidigt.
Tvätta däremot helst inte med tvål, det kan torka ut och göra att det blir rött.
Det bästa, och enklaste, är att spola med duschen annars ta en våt tvättlapp.
 

Än så länge så...

Skrivet av  Linn v34+Neo-01 & Ronja-03
har ju min dotter blöja, för hon är ju bara 1½år! Å då löser det ju sig eftersom att man tvättar av med tvättlapp när hon har kissat mkt eller bajsat...
Undrar jag om jag kommer att fortsätta med det sen när hon slutat med blöja. Hon badar ju typ varannan dag, så då är det ju inga problem men de dagarna när hon badar...

Får nog fundera lite på det där... så att jag har det väl uttänkt fram tills det blir dags att sluta med blöjan!

Neo som är kille, badar ju ungefär lika ofta och honom brukar jag sällan tvätta av i undre regionen de dagar när han inte badar eller duschar... Ibland tar jag en tvättlapp men inte regelbundet! Hmmm... Klurigt egentligen!!!
 

Artiklar från Familjeliv