Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöja / inte blöja

Skrivet av Cecilia & Samuel
Samuel har inte haft blöja på dagtid på länge nu (våras kanske ?), och han har varit torr på natten i månader. För ett tag sedan - när han fyllde tre - så bestämde han sig för att inte ha nattblöja heller. Han ville vara "stor pojke". Eftersom han inte brukar kissa på nätterna, så utrustade vi sängen med plastad frotté och lät honom vara utan blöja. Det gick jättebra. I tre nätter.

Sedan började han kissa på sig vid 2-3-tiden på natten... Han blir jätteledsen, och gråter "stor pojke, stor pojke", när det händer. Vi har tröstat honom och bytt sängkläder och pyjamas. Han har varit jätteduktig och gått på pottan för att avsluta, och hjälpt till att städa upp (inte för att vi begär det, men han vill). Dagen efter så är både han och vi halvt förstörda (vana vid hela nätter).

När flera veckor hade gått och han kissade på sig oftare än inte, så införde vi nattblöja igen. Att få på den är ingen lätt match, det är mycket tårar och mycket "STOOOOR pojke, juh" och han springer mellan oss föräldrar om vi båda är hemma och vädjar om att få slippa blöjan. Vi bekräftar naturligtvis att han är stor pojke, och till slut brukar blöjan komma på i alla fall. Den är torr varje morgon. Igen. Det är inte så lätt att veta hur vi ska göra med nattblöjan... Men det känns inte så hållbart om han kissar på sig fem nätter i veckan, och blir helt förstörd på dagis (och vi på våra jobb).

Hur gör ni i en sådan här situation ?
Svar på tråden: Blöja / inte blöja

Inte blöja

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
kör vi med. Anton har i och för sig inte kissat så ofta i sängen. Som mest ligger vi på 3 gånger på en vecka. Jag tror att man ska lyssna på barnet. Vill de inte ha blöja så får man lita på deras förmåga. Kissar han så lär han sig att det blev blött i sängen alltså var det inte så bra. Det är även så att killar kan dratta upp till 7 års åldern utan att det är något som är fel.
Hoppas att det löser sig snart, för det är så jobbigt för alla parter.
 

Svårt

Skrivet av  Selma m 2 barn
vi har inte kommit så långt ännu, skruttan dricker sin välling precis innan hon ska sova, och blöjan är alltid våt. Nån gång har hon sagt att hon inte vill ha blöja, men vi tar det i sommar tror jag...
 

jag hade valt att

Skrivet av  Linda o Oliver.
inte ha blöjan.
Oliver har fått ett blöjåterfall... "påtvingat" å det var när han hade diarré hemma hos mormor o morfar o kalsongerna + extra kalsongen var förbrukade.

Han ville ha blöja igen sa han dagen efter han kom hem (var hos m & m några dagar) men vi satte ingen på o när han kom hem på em igen efter förskolan så frågade jag honom hur det var o han sa att han ville INTE ha någon blöja. *ler*
Vet inte riktigt hur ni ska göra för att det ska funka men tror ändå på att inte ha blöjan när han är så anti den.


*k*
 

Svårt...

Skrivet av  Linn v34+Neo-01 & Ronja-03
det där! Speciellt när han inte vill ha blöja! Men man kanske kan prata med honom om det hela... och förklara att han visst är stor iaf men att det är skönare att inte hela sängen blir blöt å kall för honom... På vissa kan det kanske funka, på andra inte! Sen så får man väl göra några försök då och då och se om spärren släppt. För det verkar ju mer vara något psykiskt än något fysiskt för honom... eftersom att när han har blöja, så är den alltid torr!

Kanske kan man prova med nåt mellanting. Typ tygblöjor eller så... Nåt som förhindrar att hela sängen blöts ner. Eller så räcker det kanske med att sova med kalsonger under pyjamasen...

Jag vet inte! Men om barnen går med på att ha blöja, så skulle jag absolut säga BLÖJA! För det måste ju kännas bättre att ha blöja och klara av att inte kissa... än att inte ha blöja och kanske känna att man är misslyckad för att man inte klarade av att hålla sig hela natten. Plus att det är rätt otrevligt att vakna av de där kalla å blöta lakanen... och för att inte tala om all tvätt det blir för en själv oxå!

Som sagt, jag skulle nog försöka övertala och propagera för fördelarna med blöja och få barnen att känna att det är ok att ha blöja. Skulle inte det funka, så kanske man kan börja med att ta upp honom å kissa på natten innan ni går och lägger er!

Önskar er iaf lycka till och hoppas att det går bra för honom snart!
 

Artiklar från Familjeliv