Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pojktvätt då?

Skrivet av pojkmamma
Min pojke har inte blöja på dagen men på natten. På morgonen brukar jag ta en tvättlapp och tvätta av honom kring snopp/pung och frampå magen, mest för att få bort ev kiss som annars kanske sitter kvar och luktar ofräscht. Men jag tvättar ju aldrig snoppen särskilt ingående! Borde jag det? Han gilar inte alls att bada så det blir bara nån gång i veckan, och då inbillar jag mig att snoppen blir ordentligt avsköljd - tänker jag lite för bekvämt? Har för mig att man inte ska dra tillbaka förhuden på så små, men stämmer det? Borde jag vara mer noggrann med tvätten av pojkens nedre regioner...?
Svar på tråden: Pojktvätt då?

Na, man ska

Skrivet av  Åsa med Herman
inte dra tillbaka forhuden pa sma pojkar! Har for mej att den inte "ska" ga att dra tillbaka forran i 6-7-arsaldern...

Herman brukar duscha i genomsnitt varannan dag. I ovrigt tvattar vi underredet med vatten efter att han har bajsat (vilket brukar ske varje dag) sa da far snoppen sej en avskoljning ocksa! ;)
 

Neo brukar bada...

Skrivet av  Linn v34+Neo-01 & Ronja-03
typ varannan dag (ibland varje och i enstaka fall var tredje) och då blir han ju ordentligt ren och fin. De dagar när han inte badar, så tvättar jag faktiskt sällan honom med tvättlapp eller så... Kanske är det fel, men det har inte blivit så bara.

Hans förhud går att dra tillbaks en bra bit men inte helt dock... Men det är så att i stort sätt hela ollonet syns iaf. Det har han själv kommit på och blev överlycklig och skulle ringa å berätta för både pappa och mormor... *s* Han sitter glatt å drar i sin snopp och visar ollonet för både den ena och den andra... *suckar med ett leende* Det är ett evigt tjat om att han ska ha kalonger på sig här hemma!

Hursomhelst, så har jag tvättat snoppen mer ingående vid kanske två tillfällen. Men då var han lite röd runt förhuden och det låg lite kladd runt... Annars, så följer jag rekomendationerna och låter den vara ifred... Fast det klart... som han leker med den, så skulle man kanske vara extra noga med rengöringen oxå... Måste nog ta och fråga på BVC nästa gång vi är där!!
 

Ja hos oss

Skrivet av  memim
så har vi väl extremt skitiga barn då. Aldrig (hittils) varit något problem med infektioner el nåt "skitighessyndrom".
Sander har blöja så han tvättas en gång/dag. Badar gör han en el max två ggr/vecka. 6åring duschar kanske 2ggr/vecka om inga olyckor inträffar, 7åringen försöker vi med varannan dag, men det blir inte så alltid.
Alla kläder bytes dagligen.

Bada varje dag tycker ju inte jag är sunt, även om jag själv duschar dagligen.


 

Oliver badar max 2 gånger / vecka....

Skrivet av  Linda-m-Oliver från Hönö
han skulle vara överfull av eksem o fnasor om han duschade/badade mer än så.
Ska jag vara riktig ärlig så tvättar vi inte snoppen varje dag heller. Varannan kanske.
Han har ju haft lite problem i vintras/ våras när han hade inflamation under förhuden men det hade ju inget med VÅR rengöring att göra utan helt enkelt med att förhuden lossade o lämnade små hål som inte så lätt rensade sig själv.
Ett tips vi fick på sjukhuset MOT inflamationen var att bada 3 x 20 min 2-4 dagar på raken. Det var när han hade infektionen. Annars rekomenderade de bad 15-20 min/ gång just för att det rengör mer än bara UTsidan så att säga. De rekomenderade också "vild" lek i vattnet o gärna (när uinflamationen var, att han kissade i vattnet.... man duschar ju av honom igen när han tvvättas ändå så att säga.
 

Då är Gabriel värre;-)

Skrivet av  ThoGa
badar en gång i veckan. Stjärten tvättas endast vid bajsblöjebyte. Händerna dock tvättar han så fort han kommer in.
 

tack för svaren

Skrivet av  pojkmamma
blev mest fundersam för det känns liksom som om man inte tvättar där det är smutsigt, om man liksom bara tvättar UTANPÅ snoppen....men det är kanske nojigt att tänka så. Pojken hade en infektion i våras och blev röd och öm kring ollonet, och då sa doktorn att vi skulle spruta in vatten med en medicinspruta under förhuden några ggr per dag samt låta honom bada då och då. Vi tvingar honm inte att bada, men han gillar att bada i badhuset så där är vi ju biland - dock inte varje vecka så hygienen täcks ju inte av besöken där. DEssutom undrar jag om klorvattnet verkligen är så bra, blandat med alla bakterier från andra som badar*rys*.....har iallafall en medicinspruta hemma om han blir röd, och det har han blivit ett par gggr sedan i våras så han har fått lite "behandling" då.

Ingen mer som fått det rådet?
 

Artiklar från Familjeliv