Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bitchiga fru Bill slog till i torsdags (ot)

Skrivet av fru Bill
Väntade hos tandläkaren med Felix. Bakom oss satt ett syskonpar, en tjej på typ tio år och en lillebror på kanske 6-7 år vid ett lekbord. Tjejen satt oavbrutet och viskade "snorunge, snorunge" "Jag hatar dig, snorunge". Tror mamman var inne hos tandläkaren, för hon var inte i väntrummet. Det riktigt rös i mig, för det lät så otrevligt och så tänkte jag att tänk om det är så mina barn låter när de är själva? Vad hemskt! Visste inte riktigt om jag skulle lägga mig, eller inte, men så började hon med: "När mamma kommer, tänker du säga nåt till henne då?" "Vaddå?" undrade lillebrorsan. "Du tänker säga att jag sa snorunge" "Näe, varför skulle jag göra det?" undrade han. "Joho, du kommer säga - hon sa snorunge". Då vände jag mig om och sa: "Om du vill kan jag säga det till din mamma när hon kommer" "Näe" sa tjejen generat. "Nä, för det låter ju verkligen trevligt sa jag. Hoppas hon var gammal nog att förstå ironi. Tyst blev hon i alla fall. Frågade Felix efteråt om han hört henne och om de brukade hålla på att vara så otrevliga mot varandra. Han sa nej och det tror jag ju egentligen inte heller. Retas jovisst, det har jag ju själv hört, men kanske inte på det viset i alla fall. Var jag fånig som lade mig i?
Svar på tråden: Bitchiga fru Bill slog till i torsdags (ot)

nä det tycker jag inte...

Skrivet av  Linda-m-Oliver från Hönö
jag hade inte heller kunnat vara tyst!

Heja heja!!!
 

Det ar alltfor manga

Skrivet av  Åsa med Herman, Atlanta GA
som resonerar att "andras ungar ar inte min business..." men jag tycker fler vuxna _borde_ lagga sej i nar barn ar elaka (verbalt eller fysikt) mot varandra!

Bra gjort! :-)
 

Tycker det var bra

Skrivet av  Lialia
att du sa något. Förmodligen förstod hon inte hur illa det lät, eller nåt.
Hade det varit mitt barn hade jag velat att någon sa till.
 

Helt rätt

Skrivet av  memim
Tror nog dendär tjejen minns att du sa till henne. Kanske hon får sig en tankeställare!

Jag har hört Anton hota Kasper med att om han skvallrar så händer det si o. så när det blivit nåt gräl i barnkammaren. Du må tro han fått vata vad jag anser om den saken. Nu är det iaf så väl ställt att Kasper kan säga att "Anton slog mig för att blablabla..och sen sa han att om jag skvallrar så gör han blablabla.."

I såna situationer brukar jag förhöra Anton också och när jag har situationen klar för mig så kan det endera räcka med ett förlåt och i annat fall utvisning. Pojken får helt enkelt gå ut.

Vi har ju alltid haft mer o. mindre snålblåst kring vår Anton så jag kan precis tänka mig hur dendär tjejen lät. Skulle mina barn uppföra sig så nånstans skulle jag vara jätteglad om nån sa till. Av hänsyn till den utsatte och också för Antons skull!

Jag sprang in till skolan häromdan för att höra hur det går för min stora ängel o. då sa hans lärare att det just varit frågan om snorkighet o. överlägsenhet mot kompisar, men hon hade verkligen lagt honom på plats sa hon. Jag reagerade bara positivt på den saken. Vissa barn behöver klara o. tydliga spelregler. Anton kan funka superbra flera dagar o. sen igen balla ur. Finns då nån som ser till att han hålls inom ramarna så går det igen jättebra. Kanske det var så med hon tjejen som du sa till åt?

Bra gjort!
 

Skönt att höra ( till alla svar)

Skrivet av  fru Bill
Att ni tycker att det var rätt att reagera. Själv skulle jag ju också vilja att någon sa till om det var mina barn, oavsett om der var en sådan här sak, eller något annat.
 

Artiklar från Familjeliv