Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har personalen fått fnatt???

Skrivet av Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
Luciatåget ska vara ute i år?!? Det står att vi ska klä barnen varma under luciakläderna?!? Hur gör man det under en tomtedräkt som redan sitter precis? Även om vi köper en större storlek, vilket jag ine har lust med, så är det svårt att få plats med varma kläder. Jo, visst det är säkert inte vinter i Skåneland, men råkallt är det. Vill inte preci ha sjuka barn i jul bara för att personalen har fått fnatt.
Svar på tråden: Har personalen fått fnatt???

De är väl töjbara, tomtedräkterna ;-)

Skrivet av  Jenny & Tora-01 & Astrid 040327
Kan riktigt se luciatåget framför mig, med små michelingubbar och -gummor med supertajta luciakläder som korvar sig :-)

Vantar, mössa, öronlappar, halsduk, flera lager byxor och tröjor, varma strumpor och skor... Och en overall att snabbt slänga på så fort tåget är över.

Vad sägs om en fika/lunch någon gång innan jul? Onsdagar eller torsdagar passar mig bäst om de stora inte ska vara med, annars måndag och fredag.
 

Vi ska inte ha ngt tåg alls :-(

Skrivet av  Lialia
Utan bara "drop-ut" dvs fika för föräldrarna utomhus. Känns ap-trist faktiskt, speciellt som jag vet att Julia tyckte att det var _så_ kul förra året, hon sjöng och spexade massor. Hade varit kul att se henne iår igen när hon är större. Nu ska barnen lussa för varandra bara.
 

Oj!

Skrivet av  fru Bill
Kan se dem framför mig i knöliga tomtedräkter och lucialinnen utanpå overaller i det sedvanliga snöslasket. Var väl inte den bästa idén jag har hört kanske. Skulle nog leta reda på någon egen röd tröja och bara använda tomteluvan på barnet, men det är ju värre för dem som vill vara lucior, eller liknande.
Här har vi inte ens hört om att det ska bli något tåg, så det är säkert bara femåringarna som är med i år (var så förra året). Jag som var så lycklig att jag är ledig på morgonen...
 

Hmm..

Skrivet av  memim
Ja jag har aldrig engagerat mig i luciafirande el tomtande. Antar att vi i ert östra grannland som vanligt ligger lite efter med många saker. Och det är ju inte alltid helt fel märker jag :)

Aldrig har vi fått höra att barnen ska ha med sig vare sig tomtedräkter el linnen. Tomteluvor däremot. Ett år skicka jag med en gammal möglig mössa o. vid förskolan ringde de o. fråga om vi tog illa upp om de låna ut en mössa från förskolan? Haha.. lite fick man kanske skämmas då iaf..
 

Alltså inte möglig på riktigt

Skrivet av  memim
mer då kanske lite.. sliten ;)
 

Jag har en bild från...

Skrivet av  Buffa m. Tim -01 & Lucas 040817
ett luciafirande utomhus från förra året, det är kompisens son.

Jag kan maila bilden om du vill se hur söta barnen är, det var visst jättelyckat att ha tåget utomhus.

[email protected]
 

Har hört flera som har det så...

Skrivet av  Linn v34+Neo-01 & Ronja-03
och då är det nog tänkt att man ska ha vinteroverallen under! Men det borde ni ju fått veta i god tid tycker jag, så att ni hade kunnat köpa rejäla kläder som rymmer overallen under! Kan nog bli fint men jag föredrar nog ändå innefirande tror jag. Iaf så länge som dom är så här små...
 

vi har så på

Skrivet av  Mi
lillens dagis, vi köper en storlek större så har han sin vinteroverall under.
Det funkar jätte bra, sen sparar vi den så har han den året efter inomhus på julafton så det är ju inget onödigt inköp, den kommer ju till användning!
 

Artiklar från Familjeliv