Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

alternativt "dop " !

Skrivet av ulrika med oscar
jag är en tjej som liksom ni andra lever medvetet och till stor del aternativt. Jag jobbbar som akupunktör med eget företag. Nu till min fråga som jag inte hittat något bra forum för. Hur gör man om man vill ha en fin dopceremoni men inte en kyrklig sådan ?
vi skall ha vårt andra barn till april och jag kan inte stå för den kristna läran med kyrkans åsikter.
Kännner mig mer sympatisk med österländsk filosofi och dessa livsåskådningar. Vill ha en fin namnceremoni för vårt barn, men på ett annorlunda sätt. Någon som har råd eller erfarenhet av detta ?

tack
Svar på tråden: alternativt "dop " !

Den frågan

Skrivet av  Naia
har varit uppe på Andligt föräldraskap, så prova att ställa den där. Så kanske du får napp!
 

Vi gjorde så här :-D

Skrivet av  Eva & Collin 010209
Vi hade en namnfest för vår son då han var 6 mån ca.
Vi var hos mina föräldrar i deras trädgård. Där hade vi ställt upp ett bord med en fin duk och dekorerat fint med blommor i en TIGER vas (favvo lekdjuret.) Vi, hans gudmor och mina föräldrar stod vid bordet.
Vi hade köpt 3 st ljus som vi tände, min man tände ett för sin familj, min mamma för vår familj och jag ett för Collin - som var det största. Min pappa var den som höll i cermonin och pratade emellan. Han presenterade dom namnen vi hade valt till sonen. Min man sa en dikt på eng (han är fr australien) jag läste en dikt som är så fantastikst vacker - Du älskade barn heter den. Sen hade jag gjort en minnestavla där det står datum och våra länders flagga och alla hans namn (Collin Michael Axel) och en förklaring till vad dom betyder och hur vi kom fram till dom namnen. Vilket stjärntecken han är född i, det kinesiska tecknet och sedan våra dikter som vi läste upp på cermonin. Vi hade med oss finger färg och gjorde ett avtryck med hans hand på "tavlan" sen skrev gudmor under.
Jättefin är den!
Sen hade vi fika! och alla var glada och nöjda!

Hoppas du fick lite ideer,

Eva
 

fint

Skrivet av  Ulrika med oscar
det lät fint. Jag skall leta efter fler tips, tack !
Det ordnar sig säkert.
 

hur vi gjorde plus boktips

Skrivet av  Annle
Leta reda på "Svenska högtidsboken" där finns exempel på utformning av profana ceremonier exvis dop, och tips på texter, sånger och dikter.

Vi sjöng alla gemensamt som inledning och avslutning.
En fadder läste en fin text (Tala till oss om barnen), både jag och pappan sa några personliga saker till dottern (jag som dikt, pappan som "prosa"), jag läste en annan dikt och pappan lyfte vid ett tillfälle upp dottern på raka armar framför sig och sa "välkommen älskade XX till världen och till alla oss här som är din familj" och sedan de personliga orden om vad han önskade henne i livet.
Vi hade också en mycket nära vän som sjöng solo. Vi kallade det för välkomnande.

Min bror och svägerska gjorde ungefär samma, fast utan sångerska och lade till några ord om vilka namn de valt och skickade runt sonen till alla närvarande (bara resp familjer) så alla fick säga några ord (trevligt men jag hade gärna velat veta det innan så man kunde fått tänka ut något mer välformulerat).

Båda kalasen var hemma hos min föräldrar, först ceremonin ca 20 minuter, sedan motsvarande doplunch.
de har piano och min man spelar och kompade vid båda tillfällena men det är ju inte alls nödvändigt.

Det blev väldigt fint (inte ett öga var torrt) och personligt eftersom allt vi gjorde och sa var direkt från hjärtat och noga uttänkt och inte föreskrivet av någon färdig ceremoni som vid ett kyrkligt dop.
 

och vi

Skrivet av  Aila
hade en borgerlig namngivning med vårt kommunalråd i prästrollen.
När vårt första barn namngavs hade vi en ceremoni utan någon officiell person utan bara närmsta släkt och familj närvarande.
De andra två barnen har k-rådet varit med,men vi har fått utforma det precis som vi själva har velat.

Hinner inte skriva mer nu.
Vill du veta mer (tex sångtips,dikttips) så kan du maila mig på [email protected]
 

hej...

Skrivet av  inci
måste bara fråga dig om du bor i göteborg?Isåfall känner du min man kanske???
 

Artiklar från Familjeliv