Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning & alkohol?

Skrivet av Oktober
Hej!

Jag har en kompis som passar in väldigt bra här på alternativt föräldraskap. Hon gillar antroposofin, äter vegetariskt, ammar fortfarande sin 18 mån dotter och är dessutom supertrevlig, även om hon inte har omvänt mig (ännu får man väl säga). En sak som jag dock finner märklig är att hon hävdar att det inte är farligt att dricka alkohol när man ammar, enligt henne går nämligen i princip ingen alkohol över i bröstmjölken. Nu snackar vi alltså inte ett glas vin till maten bara, utan rejäla snapsar, fördrinkar etc (alltså ungefär som man drack när man inte ammade eller var gravid, hur mycket man drack då kan ju naturligtvis variera men ni fattar vad jag menar). Jag har stor respekt för hennes åsikter och hur hon väljer att leva, men har hela tiden haft väldigt svårt för det här med alkoholen (alltså sedan barnet föddes). Jag har naturligtvis ifrågasatt nyttigheten i det hela, men då jag själv betraktar mig som en "oalternativ" förälder (ger burkmat, ammade endast 7 mån, sonen får leka med både plastleksaker samt se på TV t ex) så har jag tänkt att det kanske är jag som liksom är för fast i den här världen, alltså tror på BVC när det gäller vad som går över i bröstmjölk, vaccinerar sonen enligt fastlagt program etc. Insåg för någon dag sedan att denna fråga, alltså om man kan dricka "som förr" borde vara ypperlig att ställa på detta snacket. Vad säger ni? Är det helt OK att dricka alkohol och amma?
Svar på tråden: Amning & alkohol?

Ärligt svar...

Skrivet av  Bella
Jag avstod helt från alkohol så länge jag helammade, men sen tog jag mig ett glas då och då. Jag har läst artiklar som är både för och emot att dricka alkohol när man ammar (nu talar vi om ett eller två glas, inte om en hel festkväll), det senaste "rönet" var tydligen att det är bättre att ta ett glas någon gång än att helt sluta amma.
 

Ärligt svar från mig!

Skrivet av  Jezz Yllet
Såhär tänker jag, lite alkohol då och då är inte skadligt eftersom jag också anser och tror att det inte går ut i bröstmjölken, men självklart inga fyllor.

Fylla och barn passar i övrigt dåligt ihop enligt mig. Men ett glas vin då och då är gott och absolut inte skadligt. Däremot skulle jag aldrig acceptera RÖKNING. Inte ens utan ammning, föräldrar röker inte i närheten av sina barn. Jag är Helt Emot det.
 

Förtydligande

Skrivet av  Jezz Yllet
Jag menar självklart att den mängd alkohol som kommer över till bröstmjölken är så pass liten att den inte påverkar barnet.

Jag skulle vara mer orolig för endel andra saker (kött, fisk, koffein, socker) som människor stoppar i sig en ett glas rödvin då och då.
 

Det stämmer inte heller...

Skrivet av  anna
barnet blir påverkat, t ex dåsigare. och i blodet kan man mäta promillehalt
 

"anser att det inte går ut i bröstmjölken"???

Skrivet av  anna
Vadå ANSER att det inte går ut i bröstmjölken? Det gör ju det. Om man undersöker bröstmjölk från någon som har alkohol i kroppen så finns det alkohol i bröstmjölken också, oavsett vad man tycker alltså. Det är ju som att säga "jag anser att det inte är måndag idag".
Sen är det ju så att om du dricker vin så späds ju det ut i ditt blod, så när du är uppe i 2 promille så dricker ju bebisen bröstmjölk m 2 promille (inte exakt alltså, eftersom du å ena sidan bryter ner litet hela tiden, å andra sidan så är bröstmjölken ett koncentrat av blodet fast utan röda blodkroppar).
Vill man inte ge sitt barn alkohol så ska man inte dricka när man ammar helt enkelt. Tycker man att litet inte spelar nån roll så gör man, men man kan inte bestämma att det man dricker inte går ut i bröstmjölken för det gör det! Bröstmjölken tillverkas av det cirkulerande blodet alltunder det att man ammar. Den mängd som är "färdig" i brösten redan är bara en liten del(även om de kan kännas SPRÄNGFULLA!)Den största delen tillverkas vid "sugningen".
 

mkt bra skrivet kan bara hålla med!!! imt

Skrivet av  envis m Savannah 3/1
imt
 

Nej! Det är INTE ok!

Skrivet av  Christine
Hon borde få läsa lite litteratur i ämnet, gå in på amningshjälpens hemsida eller Socialstyrelsen eller vilken sida som helst som behandlar ämnet alkohol och amning, så kan både du och hon få läsa att alkohol går över i bröstmjölken, precis som vilket annat ämne som helst!

Jag har inte rört en droppe sprit när jag ammat, jo, kanske smuttat på champagne på nyårsafton. Det är visserligen alkohol, men då har jag också låtit bli att amma dagen efter!

Vad ledsen jag blir när jag läser sådant här...
 

Men vad

Skrivet av  Jezz Yllet
blir du ledsen över?

Att jag drack ett glas vin när jag ammade utan att pumpa ur mjölken och kasta den?

Kaffe är mycket mer skadligt för barnet än alkohol, hur många låter bli koffein? Det finns massa saker som är farliga, men som vi gör ändå. Vad går gränserna? Varför skulle du bli ledsen över något som är mitt ansvar?
 

Men jag menade inte dig

Skrivet av  Christine
jag menade de som dricker "hejdlöst" och tror att det inte är farligt! Det jag blir ledsen över är just oktobers väninna som helt benhårt ANSER att det inte går över i mjölken när man VET att det är så!
 

Aha !

Skrivet av  Jezz Yllet
:)

Håller helt med dig!
 

Nja

Skrivet av  Totti
jag tycker inte att det är okej, framför allt därför att jag inte tycker att det är okej att vara påverkad tillsammans med sitt barn.
Alkoholen går ut i modersmjölken, men man får hälla i sig stora mängder för att barnet ska bli påverkat. Nu är jag dålig på det här med promille, men låt oss säga att du dricker så att du har 0,5 promille i blodet. Då är även mjölken 0,5 promille, och med andra ord dricker barnet en dryck som innehåller 0,5 promille alkohol. Det är väl ungefär lika mycket som juice...
Men som sagt, jag tycker inte att det är okej att dricka några större mängder tillsammans med barnen över huvud taget.
 

Delvis rätt

Skrivet av  Cecilia
Både ja och nej. Faktum är (källa Amningsboken) att alkohol går över i mjölken, men koncentrationen blir så låg att den inte påverkar barnet. Det krävs så mycket som 3 promille för att man ska kunna konstatera någon påverkan på barnet överhuvudtaget, visar amerikansk forskning. Då är man ju så berusad att man inte bör vistas bland barn alls, och kan väl knappast känna igen sitt barn överhuvudtaget!

Så det är faktiskt inte skadligt för barnet att ta ett glas vin eller en fördrink när man ammar. Man kan tycka att det ser illa ut eller vad som helst, men det är ett bevisat faktum att det alkoholhalten i mjölken blir så låg att den inte påverkar barnet! Nolltolerans under amning - som under graviditet då fostret faktiskt får i sig samma mängd som mamman - är inte alls nödvändig. Det är faktiskt bara känsloargument, stöd inte alls av modern forskning! Finns även en ny engelsk studie som visade att det inte var någon skillnad i barnens utveckling på en mängd olika områdenfram till 1,5 år mellan de mammor som drack alkohol regelbundet och de som avstod helt.

Men man kan trots allt inte säga att det är fritt fram att dricka ofta, även i måttliga mängder. Den största risken är väl egentligen att alkoholen hämmar utdrivningsreflexen. Man har sett att barnet får i sig en mindre mängd mjölk när mamman har druckit även mindre mängder alkohol. Så att mjölken rinner till sämre. Därför bör man inte dricka alltför ofta, ens måttliga mängder.

Ett glas vin eller två då och då, eller kanske en fördrink som din väninna är däremot faktiskt inte skadligt för barnet.

Det är synd att riskerna med alkohol under graviditet kommit att blandas ihop med synen på alkohol och amning, för det är faktiskt en helt annan sak rent biologiskt. Och jag tror att fler skulle amma länge om de visste att det var ofarligt att ta ett glas vin till maten då och då, och det skulle barnen vinna på, anser jag.

Att man inte ska vara full tillsammans med sitt barn är en självklarhet! Och det tycker jag även gäller för pappor och mammor som inte ammar.
 

Jag "anser" att jorden är platt!

Skrivet av  Pencroff
Det var intressant att höra att man kan "anse" olika fysikaliska fakta. Vad kommer härnäst; jag "anser" att solen går upp i väster; Jag "anser" att jorden är platt; Jag "anser" att 2+2 är lika med 7?

Det skrämmer mig att lekmän kan sitta hemma på kammaren och i strid med omfattande medicinsk forskning till och med "anse" att det finns ett kausalt samband mellan trippelvaccin och autism. Denna trendiga "åsikt" äventyrar Ditt barns hälsa mot bättre vetande och bör föranleda åtminstone en diskussion i termer av grader av vanvård.

Om jag "anser" att arsenik är OK för mitt barn för att något rättshavererad journalist har drivit den tesen - är det då rimligt att inte rättsväsendet skulle ha synpunkter på det?
 

BRA SKRIVET!

Skrivet av  Karin m tvillingar v 33
Äntligen någon som vill röja upp lite här i flummet!
 

Artiklar från Familjeliv