Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ?

Skrivet av Suskiv
När kan man räknas som alternativ egentligen? Jag tyker inte vi är det, men folk runt omkring oss tycker att vi lite skummma.

OK så vi tänker annvända tygblöjor istället för engångsblöjor. Det valet var lätt. Känns trygare att veta att det är bomull närmast kroppen på bebisen istället för en massa läskiga kemikalier (råkade läsa vad pampers är gjord av). Det är även billigare och betydligt mer miljövänligt.

En annan ska som de irriterar sig på är bärsjalen. En 5 barnsmamma påstod att bärsjal var lisvfarligt. Hon kunde såklart inte förklara varaför en bärsjal skulle vara farlig och hon har aldrig själv testat. Och så menade hon att det är bättre för bebisar att ligga i en vagn. Jag däremot tycker det verkar synd om alla nyfödda som ligger i vagnar. De skulle nog hellre vilja vara nära mamma och pappa.

Hur det sen går får vi se. Just nu är jag 9 dagar över tiden och väntar bara på att våran bebis ska komma.
Svar på tråden: Alternativ?

Jo...

Skrivet av  Nissan
Känner igen det där, man är "skum" så fort man inte köper ny vagn och har engångsblöjor. En del tyckte vi verkade konstigt alternativa för att vi köpte en begagnad vagn... Då nämnde jag inte tygblöjor eller bärsjalen vi hade hemma... Det är därför fN är så bra, så man kan träffa fler likasinnade! Klart bärsjalen inte är farlig, hur skulle den kunna vara det..?
 

Hej!

Skrivet av  Karina
"alternativ" får man nog avgära själv om man är;-)Jag tex tycker som du att jag själv är alternativ eftersom jag skiljer mig i många barnuppfostrings- och barnskötselsfrågor. Ibland är det jobbigt, ibland är jag evigt tacksam att jag tänkt några varv till (så uppfattar jag det själv naturligtivs;-))

Som en parentes kan jag säga att jag inte alls gillar att barnen har bomull närmast huden, och undviker det allt jag kan förutom mitt i varmaste sommaren nrä det inte gör något om de blir nedkylda. Bomull kyler nämligen, och om du använder tygblöjor kommer du därför att vara tvungen att byta ofta! Jag säger det inte för att få dig att ändra dig, bara för att ge lite nyanser på det här med bomull närmast kroppen, som extrainfo. Annars har tygblöjor förstås många fördelar!

Lycka till med alternativlivet!
 

byta ofta.

Skrivet av  Suskiv
Klart vi är medveten om att vi kommer att få byta oftare. Fast det är ju bara bra. Vem vill gå med en kissig blöja, vare sig den är av tyg eller engångsmodell.
 

Oj!

Skrivet av  Karina
min mening var absolut inte att göra dig så irriterad!Mer som en info, du kanske inte har barn sedan förut och vet att bomull närmast huden inte är så lyckat. Blöjorna blir ju lite av en kompromiss, men det vet du säkert:-)

Jag ville absolut bara hjälpa och är ledsen om jag var otydlig. Förlåt!:)
 

Oj,

Skrivet av  Suskiv
Lät ja irriterad, det var absolut inte meningen. Måste bero på att ja knappt sover på natten. (dottern är en vecka idag).

Jo, bomull är ju inte så bra, men defenitivt bättre än de läskiga superabsorbanterna som finns i vanliga blöjor.
 

synd?

Skrivet av  Emma
Menar du på allvar att du tycker synd om alla barn som ligger i barnvagn? För att bara informera lite kommer du att märka att även ditt barn inte ALLTID vill bli buret. Det är en person du pratar om som faktiskt ibland vill vara ifred. Nåja, detta är ju klart individuellt. Jag lånade en bärsele till min son som variation till vagnen och funderade på att skaffa sjal. Men det var bara att lägga ner. Min son är väldigt social, men han ville mycket hellre ligga i sin ombonade vagn än att klängas fast vid mig så fort vi skulle gå någonstans.

Grattis till bebben förresten!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv