Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

alternativ mamma?

Skrivet av J
-----vad är alternativt föräldraskap egentligen?
Svar på tråden: alternativ mamma?

Tja

Skrivet av  Sara med Noa
Vet inte vad andra tycker, men jag känner mig alternativ eftersom jag ser många skillnader mellan mig och de flesta andra mammor (och pappor).
Exempel på hur vi är/gör:
tygblöjor, tygbindor, långtidsamning, ifrågasättande av vaccinering, bojkott av Nestlé-mat , vegetarianism, rosa byxor på pojkbarn, 80-talsbarnvagn...osv

Vissa saker av dessa tycker kanske nån inte alls är annorlunda, men sammantaget gör det att jag kan känna mig lite utanför på öppna förskolan i byn t.ex.

Föda hemma är ju väldigt alternativt också, om du vill ha ett kriterium till.
 

Nu har jag tänkt mer...

Skrivet av  Sara med Noa
För mig innebär att vara en alternativ förälder att man har funderat över det "vanliga" sättet att göra allt på och kanske hittat alternativ till det.
Att man ser kritiskt på saker/situationer och ifrågasätter.
Exempel:
* Inte självklart att mamman tar ut all föräldraledighet.
* Alternativ/naturlig smärtlindring vid förlossningen.
* Alternativ/naturlig medicin i stället för "vanlig".
* Ekologisk närproducerad mat så gott det går.
* Feministisk och könsneutral uppfostran.

Så tycker jag just nu.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
 

okej då är jag....

Skrivet av  J
...alternativ mamma då. Jag uppfyller dina "kriterier" men har trott att jag var vanlig fram till någon sa: "Du ska ju alltid vara annorlunda!"

Men jag märker att här finns många annorlunda, eller likasinnade kanske jag ska skriva.

 

Ja, visst är det skönt

Skrivet av  Sara med Noa
att ibland få träffa några som är lite som en själv.
Jag tycker ju inte att jag är konstig, men på öppna förskolan är jag onekligen väldigt annorlunda...
 

apropå annorlunda vs likasinnade

Skrivet av  Ma
tycker jag inte att termen "alternativ" är så trevlig. För mig förmedlar den just ett medvetet utanförskap och det är inte vad jag vill uppnå i mitt föräldraskap. Har fött hemma, använt tygblöjor, avstått från vissa vaccinationer etc men anser ändå att jag befinner mig mitt i samhället och jag önskar verkligen inte hamna utanför vare sig fysiskt, mentalt eller socialt. Problemet är väl att hitta ett bättre alternativ än just "alternativt".
 

:)

Skrivet av  Jezz
Ja, jag har ingen aning. Men jag personligen känner ofta mig lite "utanför" när jag träffar mammor och pappor. Jag och min man verkar ha lite andra intressen och därför känns det som om vi kanske har lite alternativ livsstil. När vi bodde i Stockholm fanns det lite mer föräldrar som kändes "aha, dem skulle vi vilja lära känna och umgås med" men här i den mindre staden har det varit ganska tufft att hitta likasinnade. Men vi trivs bra med livet ändå.
 

Artiklar från Familjeliv