Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ preventivmetod?

Skrivet av Christine
Tänkte höra med er lite hur ni skyddar er mot att bli oönskat fler i familjen?
Jag äter p-piller, men mår inte bra av den här sorten jag äter nu. Ska byta och hoppas på att det blir bättre. Tyvärr är vi högfertila så någon "naturlig" metod tror jag inte funkar här. Har gjort en abort och vill inte behöva det igen.
Samtidigt kan jag inte tänka mig att jag ska peta i mig hormoner i kanske 20 år till.

Förslag? Förutom att avstå då ;o)
Svar på tråden: Alternativ preventivmetod?

NFP

Skrivet av  Sterna
är kanon när man verkligen kan den och VET hur det fungerar.
jag hade samma problem som du innan jag kontaktade en handledare och fick riktig hjälp att förstå hur min kropp fungerar.

Rekomenderas starkt!

http://www.familjeplanering.com/
 

Jaså, du också? :-)

Skrivet av  Cecilia
Ja, jag använder också NFP sedan många år tillbaka! Jättebra, tycker jag. Man vet precis hur kroppen funkar, och när man absolut inte ska vara oförsiktig. Och är man det ändå så börjar jag lära mig nu att det får sina konsekvenser ...
 

Miljondollarpunkten!!!

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Jag och min man praktiserar något som kallas för miljondollarpunkten! Jag hade oxå mycket trassel med mina p-piller, mellanblödningar odyl så jag slutade ta dom (detta var innan jag och min man träffades) och funderade på hur jag nu skulle göra!

Så träffade jag min man och eftersom han bla är akupunktör så visste han om en punkt som sitter mellan pungen och anus som man trycker på för att förhindra utlösning men ändå få orgasm!
Vi har praktiserat det i nästan fem år och det har funkat och när vi väl bestämde oss för barn så blev jag gravid på tre dagar!
Om du, eller någon annan, är intresserad att veta mer ingående hur det fungerar så kan jag maila papper om det!
*kram*
 

Men hur?

Skrivet av  Christine
Kan inte låta bli att se ert sexliv framför mig, när din man kastar sig över den hemliga punkten för att trycka *s*....Hur bär man sig åt?
Du får hemskt gärna maila mig information om detta!
[email protected]
 

Billing metoden !!

Skrivet av  cinaklas
sök på familjeplanering o där kan du läsa om det + att du kan hitta var du närmast kan få handledning !!!
Vi kör lite sånnt nu det är jätte nyttigt för oss båda man lär sig hela tiden nytt
Lycka till!!
 

Samma som NFP

Skrivet av  Sterna
Naturlig Familje Planering är Billingmetoden.

Kan vara bra att veta.
 

Ja, men det är ett samlingsnamn

Skrivet av  Cecilia
NFP är ett vidare begrepp som innefattar flera metoder. Men Billings är väl den mesta kända och den använder jag. Den är uppkallad efter Evelyn Billing som har skrivit böcker om metoden. Det är en sekretmetod, och kallas också "sekretmetoden".

Men det finns flera naturliga familjeplaneringsmetoder, såsom temperaturmetoden. I början när man håller på att lär sig så är det bra att använda både och, och då kallas det för kombinationsmetoden, om jag inte minns fel?

Det finns också kalendermetoden, men den är inte alls lika säker! Den bygger inte på observationer, utan på att man har liknande cykler varje gång. Det är dock ändå en naturlig metod, men passar bara ett litet fåtal kvinnor med ovanligt regelbundna cykler.

NFP innebär annars att man inte alls chansar och gissar när man har ägglossning, utan observerar kroppens tecken på när man VERKLIGEN är fruktsam. Man behöver inte alls ha regelbunda mentruationer för att använda NFP med hög säkerhet! Det spelar ingen roll om en cykel är 21 dagar och nästa 43. När man har lärt sig metoden så ger den en säkerhet på minst 96-98%, enligt vissa källor högre. Kombinationsmetoden är allra säkrast.
 

Håller med

Skrivet av  Sara med Noa & en i magen
Vi använder naturlig födelsekontroll, med slemundersökning och temp-tagning. Det ska väl funka även om man är superfertil...
Det har gått väldigt bra för oss. Vi fick till våra två graviditeter precis när vi ville och höll oss innan och emellan ogravida.

Boktips:
"Handbok i naturlig födelsekontroll" ICA Bokförlag.
"Billingsmetoden" av Anne Billings

Lycka till!
 

borde heta osäkra perider

Skrivet av  gravid bf 14/6
För själv blev jag gravid ändå. Bara så att ni vet...
 

Gillar inte det uttrycket! Förminskar kvinnor

Skrivet av  Cecilia
Inte ens p-piller faktiskt! Det är väl 99.9% säkerhet, men vid etrt snabbt överslag på hur månmga tusen kvinnor i Sverige som använder p-piller så ser man lätt att det faktiskt blir ett gäng varje år som blir gravida ändå! Det betyder ju inte att p-piller har en låg säkerhet för den sakaens skulle.

NFP har ytterligare lite lägre säkerhet, om du använder kombinationsmetoden så ligger säkerheten på ca 98% tror jag. Av hundra kvinnor blir 2 gravida under ett år. Men 98 blir faktiskt inte gravida. Jag skulle INTE kalla det för osäkra perioder. Det är ju inte mer osäkert än tex pessar.

Osäkra perioder är ett gammalt dumt och fördomsfullt uttryck som jag inte alls gillar. Friska kvinnor ska inte behöva proppa i sig en massa hormoner större delen av sitt liv! För mig är det här osäkra perioder tjafset en del av ett patriarkalt system där samhället inte litar på kvinnor förmåga och rätt att lyssna och lära känna sin egen kropp.

Osäkra perioder brukar syfta på kalendermetoden. Att det finns preventivmetoder som bygger på vetenskapliga observationer av kroppens fruktsamhet är inget man får lära sig i skolan. Jag tycker att man borde få lära sig åtminstone lite grann om det i biologi undervisningen! Så att flickor och kvinnor i alla fall får veta att det alternativet finns.

 

Då tillhör jag de två procenten

Skrivet av  Moa
Då tillhör jag de två procenten som blev gravida. Inte på 10-år blev jag ofrivilligt gravid med p-piller men efter 6 månader med s.k naturliga metoder (dvs säkra perioder och slemtest). Så patrialkalt eller inte... särskilt säkert är det absolut inte. Ville bara berätta så att om ni absoulut inte vill ha barn testa nått säkrare....
 

Men uttrycket osäkra perioder ...

Skrivet av  Cecilia
är ju väldigt nedlåtande! Tycker du att 98 procents säkerhet är så lågt att du tycker att ett öknamn som osäkra perioder är passande?

Ja, det är ändå 2% risk att blir gravid. Men två procent är inte särskilt stor risk.

Man får väga för delar mot nackdelar. Med tex kombiunations p-piller så minskar risken ytterligare för att blir gravid, till bara 0,1 %. Men det betyder inte att det är riskfritt. Man betalar ju det ökade skyddet med biverkningar och ökade risker. Jag tycker att man ska ha möjlighet att få göra ett informerat val utifrån sin personliga livssituation.

Att kalla en metod som trots allt har 98% säkerhet för osäkra perioder tycker jag däremot är jäkligt osakligt. Att välja ett preventivmedel med över 99% säkerhet om man definitivt inte kan tänka sig en oplanerad graviditet om man skulle tillhöra de 2 på 100 kvinnor som trots allt blir gravida under ett år är däremot ett val som jag förstår och respekterar.

Men 98% säkerhet är trots allt rätt god, anser jag. Vid oskyddade samlag blir merparten av alla kvinnor gravida under ett år. Men med NFP har 98 av 100 kvinnor inte blivit gravida vid årets slut. Då tycker jag inte att det är passande att kalla det för osäkra perioder. Jag tycker att det är väldigt hånfullt mot oss som använder metoden faktiskt.
 

Ytterligare boktips:

Skrivet av  Cecilia
Ja, nu har jag skrivit så mycket på andra ställen här, men ett litet boktips kom jag på - jag tror att de andra skrev andra böcker?

Naturlig födelsekontroll - en samarbetsmetod
av Margaret Nofziger
Den är så lättläst och åskådlig, liten söt och lila, men tydliga illustrationer. :-)
 

Artiklar från Familjeliv