Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ graviditet?

Skrivet av Anonym
Jag har skrivit på den här sidan förut, men väljer att vara anonym nu! Jag och min man planerar ett syskon och jag misstänker att jag är gravid nu. När jag var gravid förra gången var jag stammis på mödravården och läste allt jag kom över om graviditeter. Men denna gång känns det som att jag vill ta det lugnare på något vis. Jag vill lita till min kropp och min instinkt istället för på barnmorskan. Helst vill jag inte gå dit över huvud taget! Jag vill vara ifred med min graviditet helt enkelt. Nu till min fråga; jag har antytt mina åsikter för några vänner och de tycker att jag är helknäpp som "tar en sån risk". Vad tycker ni?
Svar på tråden: Alternativ graviditet?

Inte helknäpp.

Skrivet av  Josefine m. C&C
Jag tänkte själv i liknande banor under min senaste graviditet. Det kändes inte så givande (eller hur jag ska uttrycka det) att gå på MVC. Väga mig, mäta magen, lyssna på barnet och kolla blodtrycket kan jag ju göra hemma. För att mäta blodvärde och socker kan man gå till MVC, men till största delen kändes det bara som slöseri med tid att gå dit.

Nu gick jag till MVC "som vanligt" under båda mina graviditeter, men nästa gång vet jag inte hur det blir. Kanske det blir ett par, tre besök, men att springa dit tio gånger gör jag nog inte. Det finns ingen skyldighet att gå dit om man inte vill.
 

Hej

Skrivet av  naturnära
Jag är i vecka 16/17 nånting och har fortfarande inte gått till MVC även om de som jag berättat för inte tycker jag är riktigt klok.
Men jag känner bara att jag inte orkar. Jag har varit lite deppig just pga att hela tiden höra och läsa listor om vad man bör och inte bör göra och äta under en graviditet. Nu känner jag mig mycket bättre när jag bestämt att sluta läsa och höra på och istället köra mitt eget rejs.
Jag mäter mitt bltr hemma och väger mig också. Nu har jag varit trött men ska börja ta järntillskott regelbundet, få se om det hjälper, om inte ringer jag till MVC så klart och bokar tid för kontroll.
Man måste inte alls gå till MVC. MVC och alla undersökningar mm är frivilliga. Ingen kan tvinga dig.
Jag ser på hela graviditeten som ett normalt tillstånd och inte som en sjukdom därför känner jag inte heller att jag är i största behov av MVC just nu när jag mår helt ok.
Däremot ser jag MVC som en nödvändig tillgång när frågor uppstår eller man känner att allt inte riktigt är som det ska. Man ska ju inte behöva åka in till akuten så fort som ett litet frågetecken uppstår.

Detta lite om hur jag ser på saken.
Hoppas du blir nöjd vad du än väljer.
 

Håller med Josefine o naturnära...

Skrivet av  Manna bf april
... det finns inga "måsten". Det är helt upp till dej (och din man) att ta alla beslut kring hur mycket av MVC och doktorer ni vill ha inblandat i erat barns moderliv. Likaså vid födelsen. Och sen samma sak med BVC.

Så jag tycker att du ska släppa "pressen" du verkar känna från ogillande vänner.
MCV, BVC, doktorer osv är tillgångar. Inte måsten!

kramar!
 

Så länge du mår bra

Skrivet av  Sterna
och är uppmärksam på graviditets relaterade symtomer som kan vara negativa och DÅ söker MVC så tycker tine jag du är knäpp.

Allt tror jag hänger på hur stressad man är i allmänhet, om man kan lyssna in sin kropp och se vad den vill förmedla och om du känenr dig gravid utan att testat så har du ju lyckats till en början iaf.
Lita på din instinkt för den kommer att säga till om och när det är dax för lanstinget att lägga sig i din graviditet.
 

alternativt mot dåligt järnvärde

Skrivet av  PluppPlupp
Hej!
När jag väntade minstingen hade jag väldigt dåligt järnvärde som jag lyckades få upp med hjälp av två msk torkad nässla/dag. Jag strödde den i morgonyoghurten och värdet gick upp rekordbra!! Nässla finns att köpa på hälsokosten men är ju inte så himla svår att plocka och torka själv... Glöm inte hanskarna bara =)

kram
 

Hej

Skrivet av  Barnmorska
Att gå till MVC är ju naturligtvis helt frivilligt och jag kan förstå att du tycker att det kan kännas lite onödigt att gå dit om graviditeten är normal. Men syftet med MVC är främst att upptäcka komplikationer relaterade till graviditeten så att dessa kvinnor och deras graviditeter kan följas mer nogrannt. Ett annat syfte är naturligtvis att stötta de mödrar som behöver stöd under graviditeten.
Man kan ju tycka att mår jag då bra så behöver jag inte gå men jag går om jag mår dåligt men tyvärr är det så att många graviditetskomplikationer ger väldigt lite symptom men kan ändå vara en fara för mor och barn.
Har man en första normal graviditet bakom sig så är det inte så många besök på MVC under andra graviditeten. Jag skulle rekomendera dig att prata med barnmorskan på MVC och berätta hur du känner men ändå att gå på de kontroller som erbjuds.
 

Det är ju inget tvång

Skrivet av  Kaya på besök
att gå på Mödravården. Dessutom är man ju knappt där andra gången man väntar barn (förutom emot slutet). Jag tror att så länge allt känns bra så är ju besöken inte nödvändiga, men den gång det händer något är folk ganska snabba på att kritisera MVC/Barnmorskor... (jag menar inte att du skulle göra det)!

Själv gick jag till MVC fyra gånger sammanlagt under min andra graviditet innan jag åkte in och födde, jag valde själv att endast gå dessa gånger och det var inga problem. Ett inskrivningsbesök, ett besök i v.28, ett besök i v.35 och ett besök v.39. Gjorde inget ultraljud!

Hade mitt barn däremot legat i säte eller något annat varit knasigt kanske jag valt att göra på annat vis.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv